הקדמה: מפגש עם מבוכת הזהות היהודית

עמוד:7

הקדמה : מפגש עם מבוכת הזהות היהודית העם היהודי מצוי כראשית האלף השלישי בנקודת התפתחות מרתקת הן מהבחינה הדמוגרפית-גאוגרפית , כלומר מקומות הישיבה של היהודים כיום , והן מהבחינה התרבותית , כלומר כיצד הם מבטאים את יהדותם . ההווה של העם היהודי כיום הוא תערובת של מבוכה והתרוצצות בין זיכרון של חורבן והשמדה לבין תקומת מדינת היהודים . אמנם היהודים זכו לנחלה ולמדינה משלהם בארץ ישראל , אולם אל השקט טרם הגיעו , ומאבקים קיומיים ומלחמות תכופות הם לחם חוק לחברה הישראלית עד ימינו . יהודי ארצות המערב זכו לשוויון זכויות פוליטי מלא בארצות מושבם ולשגשוג כלכלי חסר תקדים , ועם זאת הם ממשיכים להתמודד עם ביטויים של אנטישמיות מצד אחד ועם תהליך של טמיעה ודעיכה מספרית מצד אחר . שאלות על המשכיות החיים היהודיים ועל משמעות הקיום היהודי ממשיכות להטריד ולהעסיק מחנכים ומנהיגי ציבור כמו גם הורים לילדים . אלה האחרונים שואלים את עצמם להיכן עליהם לכוון את חייהם של ילדיהם בעולם המודרני , האם יש לעם היהודי עתיד , ומהי המשמעות של חיים יהודיים ושל חינוך יהודי בימינו . הפיזור הגאוגרפי של העם היהודי - יותר מאשר אי פעם בתולדותיו - על פני כל הגלובוס ובתוך תרבויות ולשונות רבות , והפיזור הרוחני-תרבותי דרך מודלים שונים של חיים יהודיים , גורמים למבוכה רבתי . פיזור זה מעורר שאלות לגבי אופן ההתמודדות אתו : כיצד עלינו לעצב קוסמוס יהודי נוכח פיצול והשתנות כה מרחיקי לכת ? במאה וודזוכ עסק הרמב"ם במבוכת היהודים , שמסורתם התורנית פגשה במחשבה הפילוסופית והועמדה בעימות דוחק עם דרכי המחשבה הרציונליסטיות של תרבות יוון . היהודי שאל את עצמו מהו מקור האמת - דבר ההתגלות או דברו של ההיסק השכלי , ולשם כך היה זקוק למורה נבוכים . במאה ה19- התקשו היהודים לעכל את הרעיון שהאנושות משתנה עם הזמן , שההיסטוריה פועלת גם בקרב עם היהודים , ושהיהדות היא תופעה היסטורית משתנה תדיר . אל מול הפרדיגמה של מסורת ישראל , המספרת את תולדות העם היהודי כנרטיב מכונן מימי האבות ועד ימינו , הועמדה הפרדיגמה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר