תפיסות שונות של התופעה "חרדת בחינות"

עמוד:13

פעילות לסטודנטים מטרת הפעילות : להכיר את המעגל הפסיכו-פיזי של תגובות במצבי לחץ . הסטודנטים יקבלו שאלות מנחות לצפייה בסרטון "המוח המגיב" בסדרה פסיכולוגיה מהי ? מטעם האוניברסיטה הפתוחה . לאחר הצפייה יתנהל דיון סביב השאלות המנחות , כגון י תארו את תהליכי התגובה הפיזיולוגיים למצבי לחץ < אילו מנגנונים פועלים במצבים אלו ; מה משפיע על מה ; מהו אופי הקשר בין גוף ונפש במצבי הלחץ ; מה הן ההשלכות של הידע על המתרחש במישור הפיזיולוגי בעת הלחץ למצבים של לחץ בכיתה ; וכיוצא באלה . . 2 תאור"ת החרדה המצבי ת-תכתתי ת ניתן להמשיג את "חרדת הבחינות" בעזרת התאוריה המצבית-תכונתית של שפילברגר וחובריו . ( Spieiberger et ai ., 1978 ) תאוריה זו מבחינה בין חרדה כמצב רגשי חולף לבין חרדה כתכונת אישיות ! א . "חרדה מצבית" - חרדה המתעוררת באדם במצב ספציפי לדוגמה ו מי שראה פעם כלב גדול חושף את שיניו מבעד לגדר של בית , ייתקף חרדה מצבית גבוהה בכל פעם שייאלץ לעבור על פני בית מסוים זה . זהו מצב רגשי השונה בעצמתו אצל אנשים שונים והעשוי להשתנות במשך הזמן . מצב זה מאופיין במתח , בדאגה , בגילויים חיצוניים של חוסר נוחות ובפעילות-יתר ועוררות של מערכת העצבים האוטונומית המכינה את החרד לתקיפה או לבריחה . את החרדה המצבית ניתן לראות כמערכת של תגובה משולבת הפועלת אצל האדם במצבים מעוררי חרדה . המערכת מאופיינת בכל הגילויים הפסיכו-פיזיולוגיים שתוארו קודם לכן בקשר לתגובות למצבי לחץ . ב . "חרדה תכונתית" - נטייה כללית של האדם להיתקף בתחושות חרדה במצבים מסוימים ולהתמיד בתחושות אלו יותר מאנשים אחרים " חרדה תכונתית" מתייחסת להבדלים יציבים יחסית בתגובתם של בני אדם למצבים הנתפסים כמאיימים , מצבים שבהם קיימת עלייה בעצמת החרדה המצבית . ( Spieiberger et al ., 1978 ) שפילברגר מדמה את היחס שבין החרדה המצבית לתכונתית למושגים הפיזיקליים של אנרגיה קינטית ואנרגיה פוטנציאלית ; החרדה התכונתית ,

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר