תפיסות שונות של התופעה "חרדת בחינות"

עמוד:11

. / חרדת בחי נות כתגובה למצב לחץ או : הקשר בין בחינה ל"פרפרים בבטן " חרדת בחינות יכולה להיתפס כמכלול תגובות למצב לחץ . על פי גישה זו , בחינה היא מצב לחץ שבו התלמיד תופס את הסביבה כדורשת יותר מאמץ , התארגנות וכוחות בהשוואה למצב למידה רגיל . סלי ( Selye , 1956 ) מסביר מצב לחץ כמצב של גיוס כללי , המשפיע על האורגניזם כמערכת והיוצר מערך הגבה שהוא תשלובת תגובות מן האורגניזם כולו . האדם מפרש את מצב הלחץ כמצב חירום , שבו כל המערכות הגופניות והנפשיות מתגייסות למאמץ עליון כדי להתגבר על סכנה צפויה . מה מאפיין אפוא מצבי לחץ ? מצב לחץ נתפס כמכיל גירויים המצטרפים לתחושה של משהו חדש , אינטנסיבי , משתנה במהירות , פתאומי , לא צפוי . התלמיד מגיב לעתים על ידי פעילות ריגושית או גופנית מוגזמת , העוברת את המידה המקובלת ה"נורמלית" '') אני בלחץ . ( " הגוף מגיב בעוררות-יתר של מערכת העצבים האוטונומית אשר מגבירה מצדה את פעילותן של מערכות פנימיות . מופיעות תגובות פיזיולוגיות הניתנות למדידה והחורגות מהנורמלי , כמו דופק מואץ , לחץ-דם מוגבר , הסמקה או חיוורון , התכווצויות בטן , מתח שרירי , יובש בפה , הזעה מוגברת . אלה תגובות המכינות את הגוף למצבי תקיפה ובריחה . נלוות אליהן תגובות רגשיות כמו ו פחד , חרדה , כעס , אשמה . יש להדגיש שבדרך כלל כעס ידרבן לתקיפה ואילו פחד יגרום לבריחה . מופיעים שינויים ועיוותים בחשיבה ובתפיסה , שיפוט לקוי , בלבול , קושי בקבלת החלטות , קושי בפתרון בעיות , אבדן זיכרון . כאמור , במצב של לחץ מגייס האורגניזם את כל מערכותיו לאחת משתי תגובות ההישרדות שהוטבעו בו מימי קדם ו בריחה או תקיפה . כדי לברוח או לתקוף צריך הגוף לבצע שרשרת מסובכת של פעולות שחלקן מתרחשות בו-זמנית וחלקן בסדר עוקב . זהו מנגנון מורכב ומתוחכם , מנגנון אינסטינקטיבי שאין לנו שליטה עליו ושדרך פעולתו היא כדלקמן : כאשר מגיע מידע על איום שהגוף מפרש כ"היזהר , " ! מפעילה מערכת העצבים האוטונומית את האיבר או את הרקמה שבהם דרושה תגובה מידית . זוהי תגובה קצרת-טווח יחסית . אם מצב הלחץ מצריך תגובה ממושכת יותר , מופעלת גם המערכת ההורמונלית - מערכת אטית יותר , אך פעולתה ממושכת יותר ומקיפה את כל איברי הגוף הקשורים אליה : הגפיים והראש נדרכים לפעולה . הדם הזורם לראש גורם לעתים להסמקה . לעתים הדם עובר בבת אחת מן הראש

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר