מבוא

עמוד:11

מבוא ( 1 השקפה היהודית על מעמד האישה מתבססת בכל הספרות היהודית לדורותיה ולענפיה על מעמדה בהלכה . מאז שההלכה הפרושית , הרבנית , הפכה ליסוד החיים הדתיים של העם היהודי ( ולא כאן המקום להתייחס למחלוקות בין החוקרים באשר לזמן שבו אירע מהפך תרבותי זה , ( היא עיצבה את מעמדה החברתי והמשפטי של האישה בחברה היהודית . לכן , לפני כל דיון על מעמד האישה במקורות המדרשיים , הפילוסופיים והספרותיים של היהדות , יש להבין את ההיגיון המשפטי אשר עמד ביסוד מעמדה של האישה ביהדות . מפאת קוצר היריעה לא נוכל להתייחס לכל ההיבטים המשפטיים של מעמד האישה בהלכה , אולם חובה עלינו לסקור בעיון את מושגי היסוד המרכזיים בנושא זה ואת הקשר ביניהם , כדי לתת לקורא ראייה כוללת על שלל הדימויים הנשיים במקורות היהודיים השונים , וראייה זו תסייע לו להבין גם את המקורות החוץ-הלכתיים . הדיון בהיבט ההלכתי של חיבור זה נעשה מתוך שתי גישות מתודיות חדשניות : . 1 גישה המתייחסת אל המשנה - שהיא בעלת כללי עריכה וחשיבה משפטית משלה - כאל מקור העומד בפני עצמו . נחרוג מגישה מתודית זו רק כמקרים שבהם הפרשנות המאוחרת מבארת מושג או גישה , מבהירה אי-בהירות בטקסט ומשלימה מידע שהמשנה התייחסה אליו כמובן מאליו . ההתייחסות למשנה כאל ספר הלכה בפני עצמו מנוגדת הן לתפיסה הדתית , הגורסת שכל התורה שבעל פה הנה יחידה אחת אשר ניתנה לעם ישראל בהר סיני , והן לתפיסה המחקרית , המחייבת את קריאת המשנה בצמוד למדרשי התנאים . בסופו של הדיון נתייחס למקצת מקורות חז"ל מאותה תקופה ( תקופת התנאים ) המובאים בספרה של חוקרת התלמוד יהודית האופטמן . מקורות אלה מציגים עמדה שונה מזו של המשנה . עובדה זו אין בה כדי לערער את ההצדקה לעסוק במשנה , אשר נערכה ונחתמה על ידי רבי יהודה הנשיא בשנת , 200 כמקור סמכותי חשוב ביותר שהניח את היסודות לחשיבה ההלכתית היהודית לדורותיה . אמנם לאורך הדורות חלה התפתחות הלכתית בעניינים שונים , הן לטובת הנשים והן לרעתן , אך הנחות היסוד ההלכתיות שנקבעו במשנה נותרו למעשה עד ימינו . . 2 גישה פמיניסטית , שאיננה מקובלת עדיין בחקר ההלכה ובהוראתה בארץ , המתבוננת במשנה מנקודת מבט של יחסי הכוחות בין גברים ונשים . מאפייניה של גישה מחקרית זו הם : א . חשדנות כלפי כותביו ועורכיו של המקור הספרותי הנדון , בשל היותם בני המעמד הגברי היוצר את האפליה נגד הנשים ומנציח אותה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר