פתיחה

עמוד:7

פתיחה חלום הוא אירוע המוכר לכול , אך מהותו איננה נהירה לנו . הוא מתרחש כל יום , אך תועלתו אינה מחוורת . החלום מנקז לתוכו את הפעילויות המגוונות של נפש האדם , אך נחשב גם כחוליית קשר בין נפש האדם לבין הכוחות הפועלים מחוצה לה . שפת החלום היא אישית מאוד וניזונה ממחוזות הנפש האינטימיים ביותר , ובה בעת היא אמצעי התקשרות עם התודעה האוניברסלית של המין האנושי ועם כוחות היקום הפועלים עליו . בחיבור זה נעמוד על חשיבותו של החלום כאמצעי התקשרות של האדם עם כוחות עליונים , על פי השקפתם של הוגי דעות בעת העתיקה ובימי הביניים , ועל חשיבותו בימינו כאמצעי התקשרות של האדם עם כוחותיו הפנימיים בתהליך היצירה . בשני המקרים , החלום זקוק לפתרון : בעבר היה צריך לפענח את הוראת האל , ובהווה יש לפענח את מסתרי הנפש . על שאלת פתרונו של החלום אין תשובה חד-משמעית . יהיה הסברנו לתופעת החלום אשר יהיה , עצמת הקשר שלו אל מציאות חיצונית תישאר לעולם שרויה בערפל , בין אם זו הכרתו הרוחנית הפרטית של החולם כיוצר , ובין אם אלה כוחות רוחניים קוסמיים הנזעקים להדריך אותו לקראת העתיד . חלום יעקב , העומד במרכז חיבור זה , הוא חלום על "סלם . " אותיות סלם שוות לאותיות המילה סמל . שפת הסמלים של החלום הנה שפה אוניברסלית , ותכנים מילוליים נדמים כהתרחשויות תלת-ממדיות . פרויד , חלוץ המחקר המודרני של החלום , ראה את סמלי החלום כצפנים שיש לפענחם כדי להבין את השדר שהנפש רוצה לשדר מבלי לגלות את סודותיה . יונג , תלמידו ויריבו , פירש את החלום כשפה של סמלים מיסטיים , שבאמצעותה קושרת התודעה התרבותית הכלל-עולמית את האדם היחיד אל תת-המודע הקולקטיבי . הוא ראה בחלום את המיתוס של היחיד : המקום שבו התרבות העתיקה מתעוררת לחיים ומעלה אל פני השטח את השכבות הקדומות של מעמקי הנפש . בחיבורנו משולבים גם חלומות אישיים והסברים קצרים בצדם . חלומות אלה משמשים דוגמה מפעימה של תרגום חוויה פרטית למילון ביוגרפי . . 1 ראו ; י' לוין , "משמעות החלום בפסיכולוגיה המודרנית וביהדות , " מגוון דעות והשקפות כתרבות ישראל , משרד החינוך והתרבות , ירושלים תשנ"ה , עמי . 18

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר