הקדמה

עמוד:13

לבין עונות השנה העניק לו ביטחון . באמצעות ספירת הכוכבים למד האדם לספור לא רק בעזרת אצבעותיו , והמצאת הכתיבה פתחה ערוצים חדשים ביחס שבין האדם לזמן . כך נפתחה בפני האדם האפשרות לכתוב את ההיסטוריה של עצמו . תרבויות העבר מדדו את הזמן בצורות שונות , בעיקר באמצעות איתני הטבע כמו חול , מים , עוצמת הרוח ואש , וניסו לחוש אותו באמצעות תנועה של עצמים מוחשיים ( כמו בשעון חול , ( בתקווה שבדרך זו יוכלו להבינו , להגבילו וכך גם לשלוט בו . החברה המודרנית המערבית ממשיכה את המסורת היוונית אשר התייחסה אל הזמן באופן קונקרטי , כפי שמדגימים דמותו של האל כרונוס הבולע את בניו באכזריות והדימוי שהגה הרקליטוס שתיאר את הזמן כנהר זורם . במיוחד מאז המהפכה התעשייתית הפך הזמן קצוב ו"מכומת" עוד יותר . הביטוי "זמן איכותי" מראה עד כמה אנו חשים רדופים על שאין לנו זמן ומעמיסים על יחידות קצרות של זמן את ציפיותינו החמדניות מעצמנו ומזולתנו . בשפות רבות וגם בעברית , רווחים ביטויים המדגישים את האקטיביות של הזמן , כמו "הזמן יעשה את שלו" ו"הזמן ירפא את הפצעים . " ביטויים אלו מראים שאנו עדיין תופסים ממד זה כאובייקט מוחשי.- יש אנשים שתמיד יש להם זמן , וכאלה שאין להם אף פעם . מרוויחים או מפסידים אותו , מבזבזים או חוסכים אותו , המעבידים שלנו משתלטים על זמננו , והזמן של נשים ושל קשישים נחשב פחות ערך . 4 בפסיכואנליזה הזמן הוא סוגיה מעניינת , בין שההתייחסות אליו מפורשת ובין שעקיפה . בתיאוריות הפסיכואנליטיות העכשוויות , נתפס הזמן האובייקטיבי כנגזר מהזמן הסובייקטיבי . במובנים רבים חיים התינוק והילד הצעיר בקיום אל זמני . חוויית הזמן של התינוק היא רגש של תסכול הנובע מהרווח שבין הרעב לשובע , בין הצורך לבין סיפוקו . הפסוק "ויהי ערב ויהי בקר" מצביע 5 שהיום מתחיל בחושך , ושהחסך בא לפני הסיפוק . ההענקה האמהית , כמו הבריאה האלוהית , קובעת את התחלת הזמן של התינוק ושל העולם . בהמשך , על פי תורתה של באטריס פריאל ( בספר זה , ( נבנה הזמן במהלך ההתפתחות דרך התאמות בין קצב התינוק לקצב אמו , עד שהיחס אל העבר , אל ההווה ואל העתיד מתעצב בקטגוריות נפרדות . הזמן נתפס באופן שונה בגילים שונים , וגם אם הבנתו כמושג מופשט מושגת כבר בראשית גיל ההתבגרות , תפיסת הזמן כנכס יקר מאפיינת רק אנשים בוגרים . בחברה המערבית היחס השונה לזמן הוא אחד ממוקדי החיכוך . 4 אייל , נ . 1996 ,. ה 7 מן האמיתי , מודן , תל אביב . . 23-27 Teixidor . ) ., 1998 . Act de la Table Ronde . Helene Lazachmeur , Paris , pp . . 5

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר