הקדמה

עמוד:11

הקדמה בהיותנו בני תמותה אנו חשים שוב ושוב את המסתורין של הלידה , ההזדקנות והמוות . מסתורין זה מעורר בקרבנו תחושות רבות ביחס לשינויים מתמידים ולזמן החולף . חוויית הזמן היא יסוד מרכזי שבאמצעותו אנו מבינים את חיינו ומעניקים להם משמעות . קיומנו מורכב מחוויות של "לפני" ו"אחרי" והוא נתון במתח בין הזמן הליניארי אובייקטיבי לזמן הפנימי סובייקטיבי . פעם אחר פעם אנו נוכחים לדעת שתחושת הזמן משתנה בהתאם לחוויה הרגשית : זמן של סבל שונה מזמן של אהבה או מזמן של המתנה . ביטוי מרגש לפער שבין הזמן הכרונולוגי לזמן הפנימי אפשר למצוא כבר בבראשית : "ויעבד יעקב ברחל שבע שנים , ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אתה" ( כט , . ( 20 במאה השנים האחרונות השתנו ממדי עולמנו במהירות רבה . יצרנו קופסאות ממוזערות המכילות מידע בהיקפי ענק וכלים המאפשרים לנו להשפיע על לידה , על חיים ועל מוות , באופן שעד כה אפילו לא העלינו בדמיוננו . כך למשל , תחושת משך ההיריון השתנתה על ידי בדיקות משוכללות מאוד , ולהורים ידע רב על העובר . בעידן זה , הפכנו לקצרי סבלנות , והטלפונים הסלולריים מאפשרים לנו להשיג זה את זה באופן מיידי וכך משפיעים מאוד על זמני פרדה ונפרדות . אמנם הסתגלנו מהר לשינויים אלו ואנחנו אפילו נהנים מהם , אך ברובד העמוק יותר , מול המרחב המתפשט ומול הזמן המשתנה באופן מטאורי , לא פעם אנחנו חשים שהזהות שלנו כרצף נמצאת בסכנה ואנו מוצאים עצמנו ללא כיוון . 1 בעולם בכלל ובחברה הישראלית בפרט , אנו עדים לשינויים מהירים ביחס לזמן . פעם הוא מתכווץ עקב תהפוכות דרמטיות וגורם לנו לספור את פעימותיו ופעם הוא מתרחב באמצעות פסקי זמן של המתנה . החברה הישראלית , על פי ניסוחו של זלי גורביץ' ( בספר זה , ( רדופה בידי "הזמן ההיסטורי" המכונה בפיו " זמן גדול : " על פי רוב אנו עומדים בפני רגעים מכריעים וגורליים ואין באפשרותנו לחיות את "הזמן הקטן" ואת היומיום . הזמן היהודי הוא זמן היסטורי והקשר של כל יהודי עם העבר כה הדוק , עד שהעבר מתמזג בהווה 1 "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים , " כתוב בהגדה של פסח . זיגמונד פרויד הביא לפסיכואנליזה את מרכזיותו של העבר בעיצוב האדם , לעומת קרל גוסטב יונג הלא יהודי שהעלה את חשיבותם של העתיד ושל התכליתיות בהתפתחות האנושית . חגים ומועדים יהודיים וישראליים מסמנים תחנות מכריעות בהיסטוריה של עם ישראל , שמוקרן על פי רוב בעבר . פרט לימים הנוראים וליום הכיפורים , שבהם חוויית הזמן היא תלת ממדית כי היא מחברת בהווה בין חשבון הנפש בעבר לבין . globule . Milano : Feltrinelli Melucci . A ., I 99 I . II gioco dell'io . II cambiamento di sc in umi societii . 1

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר