מבוא כללי

עמוד:9

מבוא כללי " והישר בעיניו תעשה" ( שמות טו כו < - אלו אגדות משובחות הנשמעות באזני כל אדם . ( מכילתא , מסכת ויסע , פרשה א < התלמוד הבבלי , שעיקרו הלכה , מתובל בדברי אגדה רבים . כשם שעשיית מצווה וקיום ההלכה מלווים ברגשות , במחשבות ובהתרשמויות מן העולם הסובב , כך הסוגיות ההלכתיות אחוזות בדברי אגדה . סיפורים , משלים , מעשי חכמים , תפילות , דרשות פסוקים , שיחות חולין , פתגמים , אמירות פילוסופיות ואחרות - מתארים חיים שלמים שיש בהם מעשה , רגש ומחשבה . האגדות מושכות את הלב , מעניינות ומסקרנות , ולעתים גם מעוררות שאלות ותמיהות : משלים ללא נמשל בצדם , אמירות מעורפלות , סיפורים מופלאים שאינם נשמעים אמינים או שנראים כטריוויאליים וכנטולי משמעות , דרשות הנתלות בפסוק ללא אחיזה של ממש או אגדות המתנגשות עם ידע מוסכם ועם אמונות מושרשות . הרצון ליישב את התמיהות הללו , שלעתים קרובות שימשו כנשק בידי מתקיפים ומלעיזים מבית ומחוץ , כמו גם האפשרות לגייס את סמכותם של חז"ל לחיזוק דעות ועמדות - הולידו פרשנות ענפה , מגוונת ופעמים אף מפתיעה לאגדות התלמוד . דומה כי בשנים האחרונות גברה ההתעניינות באגדות התלמוד בכלל ובדרכי פרשנותן בפרט . בצד מחקרים הנוגעים לפרשן זה או אחר נכתבו גם סקירות מקיפות על תולדותיה של פרשנות האגדה , מהן נציין את ספרו של פרופ' יונה פרנקל , ( 1991 ) לדכי ל , אג 7 ד , והמדרש ' , ואת ספרו . 1 ראו שם פרק טז , עמ' . 531-201 וראו גם פרנקל , תשנ"ז , ובפרט יחידה יא ( תולדות פרשנות האגדה ) ויחידה יב ( תולדות מחקר האגדה . (

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר