הקדמה

עמוד:9

הקדמה כחמש שנים מתום מלחמת המפרץ ( 1991 ) הקלטתי בני נוער ומבוגרים שסיפרו חוויות מהמלחמה ההיא לפני קבוצה מבני-גילם , כמו למשל : מי נתקע כמקלחת בזמן האזעקה ? את איזה ילד שכחו נחוץ ? ומה עשו עם הכלב ? מתוך ההקלטות נבחרו 60 סיפורים על חוויה אישית טראומטית , המהווים בסיס לעבודת המחקר המוצגת בספר זה ( ראו דגמי סיפורים בנספח . ( IV העבודה שייכת לתחום הפסיכולינגוויסטיקה ההתפתחותית . היא התמקדה בהתפתחות היכולת להשתמש באמצעי הבעה לשוניים הקרויים "אמצע » הערכה נרטיבית" ( narrative evaluation ) והונחתה על ידי פרופסור רות ברמן . להערכה הנרטיבית שייכים כל אותם ביטויי לשון המוסיפים לסיפור את הזווית האישית של המספר ו / או מדרגים את חשיבות האירועים ו / או מעצבים את הרעיונות שלצורך הבעתם מאוזכרים האירועים . כמו כן הם גורמים למעורבות של הנמען ומוסיפים לסיפור לחלוחית של הומור ותחכום . במילים אחרות , אמצע * ההערכה מעניקים לסיפור את התכלית שלשמה הוא מסיפר . ( Labov , 1972 ) הוספת "אמצעי הערכה " תוך כדי ארגון עלילת הסיפור היא משימה מורכבת ביותר , והיא נשענת על רמות ההתפתחות של המספרים בכמה תחומים , ובהם : התפתחות קוגניטיבית-חברתית , הטמעה מנטלית של "הסכמה הנרטיבית " ותפעול מיומנויות לשון . על כן אין זה פלא , שהשיבוץ של "אמצעי הערכה " בסיפור הוא בין המיומנויות הנרכשות מאוחר יחסית במכלול של ההתפתחות הנרטיבית . האיחור ברכישה הוא גם הסיבה לכך שמחקר זה בוחן את הוספת ההערכה לסיפורים דווקא לאורך ההתבגרות . מחקר העוסק בהתפתחות נרטיבית הוא מחקר רב-תחומי : הוא משלב בלשנות עם תורת הספרות ועם התפתחות קוגניטיבית וחברתית . הספר מיועד , אם כן , לקהל מגוון המתעניין בכל אחד מהתחומים הללו . על מנת להתאימו לקהל קוראים רחב ולבסס ידע משותף נרחב , הושמטו ממנו דיונים בלשניים טהורים ונוספו לו הבהרות והדגמות למונחים שונים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר