פתח דבר

עמוד:7

בין-אישית במצבים הדורשים עזרה ראשונה נפשית . המונח "עזרה ראשונה נפשית" משמש כאן לציון סוג העזרה שמורים יכולים לתת לתלמידים , שעיקרה הקשבה , הכלה , תמיכה רגשית , עידוד , חשיבה משותפת על דרכי התמודדות עם הקושי , והפניה אל אנשי מקצוע . יש מצבים של מצוקה שבהם עזרה מסוג זה עונה על הצורך של התלמיד ומאפשרת לו לחזור לשגרה , ואולם במצבים אחרים העזרה הראשונה הנפשית אינה אלא הצעד הראשון בתהליך ממושך יותר , המופקד בידיהם של אנשי מקצוע העובדים בבית הספר , כמו יועצים חינוכיים ופסיכולוגים . הספר מיועד לסייע למורים לזהות מצבים של קושי ולהחליט מתי יש צורך בהתערבות של איש מקצוע ומתי די בסיוע הראשוני שלהם . בס 0 ר חמישה סרקים : הפרק הראשון עוסק בשאלה עקרונית : האם סיוע לתלמידים הנתונים במצוקה אישית הוא חלק בלתי נפרד מתפקידו של המורה ? מוצגות בו תפישות שונות הנוגעות לשאלה הזאת הן של אנשי מקצוע בתחום החינוך והפסיכולוגיה והן של תלמידים ומורים . הפרק השני מתמקד ביחסי סיוע , כלומר כהיבטים שונים שבאים לידי ביטוי בבניית קשר רשמי בין עוזר לנעזר , כמו תכונות של עוזרים , מיומנויות של עזרה ושלבים בתהליך של עזרה נפשית . היבטים אלה אינם ייחודיים לקשר שכין מורים לתלמידים ואינם תלויים בסוג הבעיה או הקושי , אלא מאפיינים כל הקשר של עזרה נפשית . פרקים שלישי , רביעי וחמישי עוסקים במצוקות נפשיות לסוגיהן : הפרק השלישי עוסק במשברים אישיים באופן כללי . מובאים בו מאפייני התופעה המכונה "משבר" ותהליך ההתמודדות עמו , המכונה "התערבות בעת משכר . " החומר המוצג בו נוגע לכל סוג של משבר ואין בו התמקדות בכל אחד מהם בנפרד , למעט הסבר מפורט יותר על משברים בתקופת ההתבגרות . הפרק הרביעי עוסק בהתמודדות עם אובדן . הוא מציג את התהליכים שעובר אדם שחווה אובדן , וכן מבט התפתחותי על תפישת המוות ועל דרכי התמודדות של ילדים ומתבגרים עם מוות של אדם קרוב או עם אובדן מסוג אחר . כמו כן משולבות בו עצות מעשיות למורה המלמד בכיתה שבה חווה תלמיד אובדן של דמות קרובה . הפרק החמישי עוסק בהתאבדויות . הוא מציג ידע עדכני בנוגע להיקף התופעה , סיבות אפשריות לה ודרכי התמודדות עמה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר