פתח דבר

עמוד:9

פתח דבר העניין בחיים נחמן ביאליק אינו דועך גם בחלוף שבעים וחמש שנים מיום פטירתו . כתביו ממשיכים להידפס חדשים לבקרים , ואף ביתר שאת , מאז הפכו נחלת הכלל עם פקיעת הגויות עליהם בשנת . 2004 עדיין נחשפות פרשיות לא ידועות מחייו , ודעותיו בסוגיות תרבותיות וציבוריות מוסיפות לשמש עוגן להתייחסות ואף מושא לפולמוס . בית ביאליק בתל אביב חידש את פניו ומשמש מרכז מחאתי חי להכרת האיש ויצירתו . מדי פעם בפעם מתעורר דיון על הערך ועל המשמעות של יצירת ביאליק לימינו או על תוכנו ותוקפו של תואר המשורר הלאומי , שהוצמד לו כבר עם הופעת ספרו הראשון . הדיון מניב תשובות והערכות מגוונות , אך עצם קיומו מעיד כי נוכחותו של ביאליק השתמרה בחללה של התרבות העברית יותר מזו של כל סופר ואיש רוח אחר מבני זמנו ואף מעבר לזמנו . נוכחות זו , עם כל חיוניותה , היא רק הד קלוש למעמד הנישא שביאליק זכה לו בחייו . יש בידינו כיום ספרות זיכרונות עצומת ממדים על ביאליק האיש , על שיחת החולין שלו ועל גינוניו היומיומיים , פרי ההערצה המופלגת והחיבה הגורפת ששום יהודי בדורות האחרונים לא זכה לשכמותן . היחס לאיש נבע בראש ובראשונה מן היחס לשירתו . מי שנולד וצמח בעולם ששירת ביאליק בשלמותה היא חלק בלתי נפרד ממנו , כעין אחד מאיתני הטבע או אחד מסדרי בראשית , יתקשה לדמות בנפשו מה היה ביאליק בשביל קוראיו הראשונים , ומה פירוש הדבר לחיות בעולם ששירת ביאליק נוצרת והולכת בו ואפשר לפגוש בו מדי פעם בפעם שיר חדש שלו שאך הופיע ולצפות בכליון עיניים לשירים נוספים . מטרתו הראשונית של הספר היא פרישה עובדתית סדורה של קורות חיי המשורר על רקע תקופתו , יחד עם תיאור מהלכה של יצירתו . השילוב בין מהלך החיים לתולדות היצירה נובע מן ההכרה ששיריו וסיפוריו של ביאליק צומחים משורש אוטוביוגרפי , גם אם לעולם אין הקישור בין החיים ליצירה פשטני או חד ממדי . זאת ועוד , האוטוביוגרפיות העמוקה הזאת היא מסימניה הבולטים של המהפכה שהכניס ביאליק אל הספרות העברית . הקול החי , החם ומעורר האמון הבוקע משירתו , ונוכחותו הלוהטת , החווייתית , של גרעין האמת הטמון בה - כל אלה הם בין סודות כוחה מאריך הימים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר