מבוא

עמוד:9

מבוא ר' אליהו בן שלמה זלמן , מי שנודע ברבים בכינוי 'הגאון מווילנה' או הגר " א ( הגאון ר' אליהו , ( זכה לסמכות יוצאת דופן עוד בימי חייו . אפילו בקרב יריביו , מנהיגי החסידות שנרדפה על ידו , היו כאלה שהכירו במעמדו כגדול הדור ואף כינו אותו בתואר 'יחיד בדורו . ' בעיני תלמידיו ומעריציו היה הגר " א לא רק יחיד בדורו אלא גם יחיד שכמוהו לא קם מזה דורות . יש מהם שהעמידו אותו במדרגתם של חכמי התלמוד . הממעיטים דימו אותו לגאוני בבל . אלה גם אלה ראו בו מעין מלאך משמים , ששלחה ההשגחה האלוהית כדי להאיר את עיני הדור בלימוד התורה . לכאורה יש מקום לתמוה כיצד ומדוע זכה הגר"א לעמדה שכזו . שלא כמו אחדים מגדולי הרבנים בדורו , הגר"א לא נשא בכל מישרה רשמית . הוא לא שימש ברבנות ולא עמד בראש ישיבה . התלמידים שלמדו תורה מפיו היו מתי מעט , ואף אלה לא היו תלמידים במובן המקובל , היינו מי שקיבלו את רוב תורתם מפיו . למעשה היו אלה תלמידי חכמים בשלים שביקרו אצלו מעת לעת או שהו תקופה מסוימת במחיצתו . בנוסף לכך , כתביו של הגר"א נדפסו רק לאחר מותו . לפיכך לא ניתן לתלות בהם את פרסומו בימי חייו . כיצד ומדוע היה הגר " א לדמות כה נערצת ורבת השפעה ? נםיון להשיב על שאלה זו , ולו תשובה חלקית , יש בפרק הראשון של חיבור זה . פרק זה מתמקד בתיאורים של דמות הגר"א כפי שיצאו מתחת ידם של בניו ושל אחדים מתלמידיו . מדובר בהערכות , בהתרשמויות ובעדויות , שנכללו בהקדמות שהקדימו אישים אלה לכתבי הגר " א . הדברים נכתבו אמנם לאחר מות הגר " א ומן הסתם הם טבועים בחותם הנטייה הידועה להעצים ולהפליג בביטויי הערצה כלפי אישיות דגולה שזה עתה נסתלקה מן העולם . אף על פי כן , תיאורים אלה הם העדות הקרובה והמהימנה ביותר על דמותו של הגר"א , כפי שנתפסה ונתפרשה בידי תלמידיו ומקורביו . חשיבותם של תיאורים אלה איננה מתמצית בכך שכתבו אותם אנשים ששהו במחיצת הגר"א . בנוסף לכך , הם היו בין המעטים שזכו להימנות עם 'רואי פניו . ' לפיכך ניתן לשער , שאנשים אלה מילאו תפקיד נכבד בעיצוב הדימוי הציבורי של הגר"א עוד בימי חייו .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר