פתח דבר

עמוד:11

פתח דבר יותר מפעם אחת במרוצת הזמן הארוך של הכנת הספר הזה הרגשתי כשודד הפושט על עבודתם של עמיתיי וקודמיי . הספר הוא חיבור בן כלאיים המשלב ניתוח מדוקדק וזהיר של סוגיות מסוימות שתכליתו לשרת טענה רחבה וםינתטית על החוויה היהודית בעת החדשה . לפיכך , חלקו של הספר מבוסס על מחקרים משלי ורובו על עבודתם של חוקרים בעיקר בפולין , בישראל ובצפון אמריקה . בהערות ניסיתי להכיר תודה על החוב שאני חב להם . אם פסחתי על ציון מקור כלשהו הריני מבקש שיסולח לי . בעת האחרונה יש נטייה בכתיבת היסטוריה למקד את תשומת הלב בקבוצות שוליות ומדוכאות , כגון הומוסקסואלים , נשים ויהודים . נטייה זו להתבונן בקצותיו של 'הזרם המרכזי ' בתרבות לעתים קרובות משרתת את השאיפה בת זמננו לחברה יותר מקיפה וכוללת ונוחה לקבל - אני גם דוחה וגם מקבל מגמה זו בספר . מצד אחד ניסיתי למקד את תשומת הלב ברוב היהודים ובמצבם במזרח אירופה במאה השמונה עשרה ; אף הבהרת השוליות דורשת הבנה יסודית של המרכז . מצד אחר יהודים בפולין ליטא הם עצמם היו שוליים הן במונחים של חשיבותם המספרית היחסית הן במונחים של כוח פוליטי . למדתי מעמיתיי שחקרו קבוצות שהיו נתונות בשלטון קולוניאלי איך ההיסטוריוגרפיה של הנכבשים מצפינה את שליטת העילית . ניסיתי לכתוב על יהודים בלי להשתמש בלשון של שליטה ושעבוד כאילו מצבם מוגדר לפי מקומם ומעמדם המדיני . ניסיתי להימנע מלתמצת את מהותה של הקהילה היהודית במזרח אירופה . ואולם כדי לפרוש את דיוני הרחב יותר חטאתי בשני חטאים : לא זו בלבד שאני מדבר על יהדות מזרח אירופה באופן קיבוצי וכגוף אחד , אלא שהתזה שלי מתקדמת מן העבר הקרוב אל העבר הרחוק יותר . התחלתי את עבודתי בניסיון להסביר מדוע , לדעתי , המנטליות של יהדות מזרח אירופה , אף שבמאה התשע עשרה ובראשית המאה העשרים פנו היהודים לכיוונים רבים , הוסיפה להכיל בלב לבה הערכה חיובית של היהודיות . חרף אין ספור השינויים שחלו באמונה ובנוהג , באידאולוגיה ובהשקפת עולם , הוסיפה להתקיים הראייה החיובית הזאת שהם ראו את עצמם בבחינת יהודים , אני טוען כאן שאפשר להתחקות אחר שורשיה של ראייה זו במאה השמונה עשרה בקרב האבות של רוב יהודי העולם כיום . התבוננות בדברים ברמת הכללה מגביהת שחקים כזאת , שבשבילי , למצער , היא עוצרת נשימה , בוודאי תרגיז כמה קוראים שמחשבתם תפנה מייד אל היוצאים מן הכלל . לקוראים האלה אני מציע ממצאים מוגבלים יותר בפרקי הספר , שאני מקווה שימצאו אותם ראויים להערכה , אפילו בלי קשר להנחת המסגרת שלי .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר