בפתח הספר

עמוד:9

בפתח הספר הספר דן בדילמה הקשה העומדת לפני מערכות החינוך המודרניות בעולם ובישראל , המאלצת אותן לחתור , בעת ובעונה אחת , להשגת היעד של שיוויון בחינוך , כמו גם לזה של מצויינות בו . מערכות החינוך המודרניות הן מערכות חינוך "פופוליסטיות , " המאופיינות בפתיחות ובנכונות לקלוט ילדים מכל שכבות החברה למספר שנים גדול . מערכות חינוך אלה נבדלות ממערכות החינוך בדורות הקודמים , שהיו מסגרות חינוך "אליטיס טיות" במהותן , מערכות סגורות ומיועדות בעיקר לילדים משכבות העילית החברתיות והכלכליות . הספר מתאר את המעבר ממערכות החינוך האליטיסטיות למערכות החינוך הפופוליסטיות ואת השינויים שחלו תוך כדי התהליך במטרות החינוך , במסגרותיו ובתכניו . המעבר מחינוך אליטיסטי לחינוך פופוליסטי מייצג את ה"פן השיוויוני" של מערכות החינוך המודרניות ומבטא את שאיפות החברה הדמוקרטית לתת הזדמנויות חינוכיות שוות לכל אזרחיה . אולם , מערכות החינוך החדשות , נתבעות לספק גם את הצורך של החברה המודרנית למצויינות , בתחומים הרבים והמגוונים שבהם האדם המודרני פועל . מקורה של תביעה זאת בהתפתחויות הגדולות והחשובות המאפיינות את החברה המודרנית ובפסגות שהיא הגיעה אליהן בתחומי הרוח והחומר . שאיפה זאת מבטאת את הפן המריטוקרטי של מערכות החינוך ואת הצורך להביא את התלמידים לרמות של הצטיינות . לכאורה , נראה ששני הפנים —הפן השיוויוני והפן המריטוקרטי —סותרים זה לזה , וכי השאיפה להגיע לשיוויון בחינוך עומדת למכשול בדרך להשגת מצויינות בו . הספר מתבסס על ההנחה , שמערכות החינוך המודרניות אינן יכולות לוותר על השגת אף אחת משתי המטרות , ושהן חייבות להתמודד עם משימה קשה זאת , בעת ובעונה אחת . הספר מנתח את המורכבות של ההתמודדות , מפרט את הקשיים בדרך להצלחה ומצביע על דרכים ארגוניות ופדגוגיות להגשמתה האפשרית . בית הספר המקיף מוצג כמבנה חינוכי אידיאלי , שבמסגרתו אפשר להתמודד בהצלחה עם הדילמה הקשה ואף לפתור אותה . הספר עוקב אחרי התפתחות בית הספר המקיף בעולם ובישראל , מגדיר את עקרונות הפעולה שלו ומציין את הקשיים בדרכי תפקודו . תקוותי היא שהספר יסלול דרך להבנת הבעיות של מערכות החינוך המודרניות בעולם , ובמיוחד לאלה של מערכת החינוך בישראל מאז כינונה ועד ימינו . דגש

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר