נ

נ

עמוד:687

הפעמים הוציאו לים את אנדרומדה היפה וקשרוה בשלשלאות-ברזל אל שנית בחוף (סלע אנדרומדה) בהתקרב התנין אליה הופיע אוהבה, הגיבור פרסאוס, רכוב על-גבי סוס גדול-ממדים ובעל-כנפיים, הרג את התנין בקלשונו והציל את אנדרומדה אגדת אנדרומדה מסופרת רבות בספרות הרומאית והיוונית יוסף בן-מתתיהו מזכירה בסיפורו על יפו (80 לסה"נ): "צוקי סלעים גובהים וראשי הסלעים בולטים מתוך הים ושם נראו עוד שלשלאות אנדרומדה ומעידים כי ספור הפלא הזה הוא עתיק לימים" ואכן, במשך דורות רבים הראו את שרידי השלשלאות שכבלו את אנדרומדה פעם אחת אף מצאו צלע מצלעות התנין והביאוה לרומא (אנדרומדה הוא גם שמה של קבוצת כוכבים בשמיים הצפוניים נראית בשמי הערב בסתיו ובחורף )  נמל עזה מעגן, ב'אוטונומיה' (חבל עזה) בהים התיכון, במערב עזה לעזה: דרך ראשית 4 בקטע צמת נצרים - צמת עזה-צפון, בק"מ ה- ,4144 בצמת שערי עזה, פנייה מערבה דרך אזורית 250 בקטע צמת נצרים - צמת עזה-צפון, חוצה את העיר נקרא על-שם עזה נמל עזה פעל לפחות במשך 1300 השנים שבין התקופה ההלניסטית וסוף האלף הראשון לסה"נ מיקומו המדויק אינו ידוע מתקני-החוף שבו נהרסו אחרי התקופה הצלבנית, יחד עם הרס כל חופי סוריה וארץ-ישראל בתקופה הממלוכית הם כוסו בחול ונעלמו כלא היו בניגוד לנמלים אחרים בארץ-ישראל (כמו בקיסריה ובעכו), ומחמת רדידותו של הים בעזה, לא נבנו בו רציפים גדולים גם בזמן התחדשות הסחר הימי של יפו, בסוף המאה ה-,19 לא הוקם בה נמל בשנת 1911 הקימו יהודי עזה מזח קטן, בנצלם פרצה קטנה ברכס הכרכר, כדי הקל על פריקת הסחורות והעברתן לסירות (אולי מקומו של הנמל הקדום מקום המזח הזה מסומן במפת 'הקרן לחקירת ארץ-ישראל'] בשם, אל-מינה [=הנמל] כיום נמצא במקום מזח-ברזל חלוד, ללא שימוש ) בזמן 'המנדט' הצטמצמה מאוד פעילותו של הנמל, הן בשל הקמת הנמלים בחיפה וביפו והן בשל סלילת מסילת-הברזל ארץ-ישראל - מצרים גם בזמן השלטון המצרי בעזה (1948-1967) לא נבנה הנמל, על-אף שיצוא ההדרים של כל חבל עזה נעשה באמצעות אניות (המשאיות עמוסות הפרי היו מגיעות עד לקו-המים משם היו עומסים את תיבות-הפרי על-גב הסורים ומטעינים על סירות, שיצאו לעבר האנייה שהמתינה במרחק-מה מהחוף ) בסוף 1970 הוחל בהקמת מזח חדש, צפוני בפברואר 1971 נחנך המזח רשמית והנמל החל לפעול בקצב מוגבר באותם שנים (1971-1974) התבצע דרכו יבוא המלט לארץ (המלט יובא ארצה בשקים, בעיקר מרומניה סורי הנמלים בחיפה ובאשדוד סירבו לפורקו, ואילו סורי עזה גילו חריצות רבה בעבודתם; פועלי הנמל, 300-500 איש, היו פורקים, בעזרת 3-4 מנופים קטנים 20,000 שקי מלט ביום [כ-1,000 טונות] בחודש יולי 1973 נפרקו בנמל 600 אלף שקי מלט [30,000 טונות] בידי כ-5,000 פועלים, בעוד 11 אניות ממתינות לפריקת מטענן ) כדי להתגבר על סערות החורף, המצמצמות את פעילותו ל-15 ימים בחודש, נבנה (1973) המזח השני, כק"מ אחד מדרום למזח הראשון, מול בית-הכנסת הקדום של עזה נמל עזה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר