ח

ח

עמוד:325

מזרחית ביותר מהעיירות האסורות בתחום סוסיתא )רובו היה מיושב בעכו״ם והיה פטור מהלכות שביעית ומעשרות, למעט העיירות היהודיות שבו(. ההיסטוריון המוסלמי יעקובי )900 לסה״נ( מזכיר את ח׳ספין כאחת העיירות במחוז אל ארדן )אחד משלושת המחוזות בסוריה(. הוקם על אדמות הכפר א צפירה. מייסדיו, משפחות ממקומות שונים בארץ. בתחומו, עתיקות )ח׳ספין: חרבה מהתקופה הרומית הביזנטית. פריטים ארכיטקטוניים של מקדש רומאי, אבנים מעוטרות, אבני בנייה, בחלקן בשימוש משנה. חרסים מהתקופות הרומית המאחרת והביזנטית; כפר על גבי שרידי יישוב גדול. שרידי כנסיות ובהן רצפות נסיפס וכתובות(. ■ חפץ חיים קבוץ, במחוז המרכז, בנפת ובאזור רחובות. כ 2 ק״מ ממזרח דרום לגדרה, ממערב לבית חלקיה. דרך ראשית 40 בקטע צמת רא״ם - צמת גדרה, בק״מ ה 252.4 בקירוב פנייה מזרחה לדרך מקומית .3933 נקרא בעקבות שם הכינוי של רבי ישראל מאור הכהן, מחבר הספר ׳חפץ חיים׳ )רוסיה הלבנה, 1838; רדין, 1933(. הוקם על אדמת קק״ל ובסיוע ׳קרן היסוד׳. היישוב הראשון בארץ שהוקם על ידי ׳נועלי אגדת ישראל׳. מייסדיו, חניכי תנועת ׳עזרא׳ בגרמניה. התארגנו להתיישבות )1933( בעודם בגרמניה. המקום שימש גם כמקום הכשרה לגרעיני מתיישבים בסביבה. במקום, ׳מדרשת הארץ ומצוותיה׳ )מדרשה להשרשת המצוות התלויות בארץ בקרב הציבור ובעיקר בקרב הנוער( ומכון לחקר החקלאות על פי ההלכה. ■ חפציבה קבוץ, במחוז הצפון, בנפת יזרעאל )עפולה(, באזור עמק חרוד. כ 5 ק״מ ממערב צפון לבית שאן, ממערב לבית אלפא, למרגלות רכס הר גלבוע, בשפה הדרומית של עמק חרוד. דרך אזורית 669 בקטע צמת השטה - בית אלפא, בק״מ ה 3.8 בקירוב פנייה דרומה. שם סמלי, בהוראה שאולה, בעקבות הכתוב בספר ׳ישעיהו׳: ״לא יאמר לך עוד עזובה ולארצך לא יאמר עוד שממה כי לך יקרא חפצי בה ולארצך בעולה כי חפץ ה׳ בך וארצך תבעל״. הוקם על אדמת קק״ל ובסיוע ׳קרן היסוד׳. מייסדיו, חברי תנועת ׳תכלת לבן׳ מגרמניה ומצ׳כוסלובקיה. קיבלו הכשרתם ב[פציבה)א(. בחלוף הזמן הצטרפו אליהם גרעינים של בני הארץ ועולים מרוסיה ומרומניה. בשנת 1986 נהרגו בתאונת דרכים עשרה מבני הקיבוץ )חבר בוגר ושבעה נערים ושתי נערות בני 15 עד 17(, בהיותם בחזרה לבתיהם, לאחר חופשה בקייטנה )המכונית בה נסעו, נהוגה בידי חבר משק, התנגשה חזיתית במשאית ענק שבאה ממולה(. האסון גרם למכאובים ומשברים קשים, סכסוכים, כעס והאשמות, בצד גילויים של התעלות נפש והתלכדות חברתית. חפציבה לא חזרה להיות עוד חפציבה שלפני האסון: ״... מה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר