ד

ד

עמוד:231

מוצע לזהות את עי בח׳רבת א תל.[ הוראת השם היא עי מפלה, חרבה עזובה. בטקסט השומרוני וכן גם אצל יוסף בן מתתיהו, עינה. כן מוצע לזהות בח׳רבת חין את עוים ]העוים[ שב׳תנ״ך׳, עיר בארץ בנימין ]לאור ממצאי ׳סקר ארכיאולוגי׳, מוצע לבדוק מחדש את הצעת הזיהוי[ או עם דיבון שב׳תנ״ך׳(. תושביו נמנים עם איגוד שבטי ה׳ימן׳. ■ דיר אל חבש מנזר, ב׳אוטונומיה׳ )חבל יריחו(. כ 8 ק״מ ממזרח דרום ליריחו, כק״מ אחד ממזרח מזרח למנזר קצר אל יהוד, בגדה המערבית של נהר הירדן, מצפון לשפך נחל נרת. דרך ראשית 90 צמת אלמוג - צמת תל יריחו, בק״מ ה 297.5 בקירוב, ביריחו, פנייה מזרחה. משמעות שמו, מנזר החבשים. מנזר אתיוני. הוקם במאה ה ,19 ביוזמת מלכת אתיוניה. מעל מבוא הכנסייה, אריה ]ארי[ נושא כתר, סמל בית המלוכה באתיוניה ומתחתיו כתובת אמהרית. על הקירות הפנימיים של הכנסייה, תמונות של קדושים נוצריים ותמונות האבות אברהם, יצחק ויעקב. ■ דיר חג׳לא מנזר, ב׳אוטונומיה׳ )חבל יריחו(. כ 5 ק״מ ממזרח דרום ליריחו, מדרום מערב לעין חגלה, כק״מ אחד מצפון לבית הערבה. דרך ראשית 90 בקטע קליה - צמת אלמוג, בק״מ ה 287.15 פנייה מזרחה וממנה פנייה צפונה לעבר בית הערבה. מוצע לזהות בשטח המנזר את בית חגלה שב׳תנ״ך׳, עיר בנחלת בנימין, ששמה נשתמר בשמות הערביים, קצר חג׳לא, עין חג׳לא ודיר חג׳לא. רכס הגבעות שמצפון לו, נקרא ב׳תנ״ך׳ כתף בית חגלה, והוא ציין את הגבול הדרומי של נחלת בנימין. מנזר יוני אורתודוקסי. מוקדש לשלושה קדושים נוצריים: יוחנן המטביל; ג׳רוסמוס )גרסימוס( הקדוש, נזיר שעמד בראש חבר הנזירים בתקופה הביזנטית )המאה ה 5(, ובזיליוס הקדוש. המנזר הוקם בסוף המאה ה 4 בידי הנזיר הירונימוס הקדוש. בשנת 614 נהרס בידי הפרסים ואחר כך שוקם בחלקו כמה וכמה פעמים )לאחרונה בסוף המאה ה 19(. במבנה הנוכחי משולבים שרידי המבנים הקודמים, בהם: קטעי רצנת נסיפס מהמאה ה 6 לסה״נ, שרידי חומות, קירות ותמשיחים. היה )עד למאה ה 17( סניף של מנזר דיר מר סבא. המנזר מוקף בחומת אבן. בחצר הפנימית, בור מי גשמים. את מימיו שואבים בעזרת גלגל שאיבה מכונף. ברשות המנזר, מצפון מזרח, כמה מטעי תמר מצוי ושקמה ]פיקוס השקמה[, בהם עצים גדולים וקדומים. עצי השקמה הם מהבודדים הגדלים ממזרח לקו נרשת מים של ארץ ישראל. ליד המעיינות שבקרבתו חנו בעבר השיירות, שהיו בדרכן מעבר הירדן לירושלים.

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר