ד

ד

עמוד:226

שם סמלי, בעקבות שם הצמח, דחן, סוג תבואה ממשפחת הדגניים )מיניו השונים משמשים כמזון וכמספוא(. שמו הנלווה, לציון הקשר עם נצנים. מקומה של נצנים הישנה, שנהרסה ב׳מלחמת השחרור׳ לאחר קרב גבורה מול הצבא המצרי. שרדו ממנה כמה מבנים )הבולט בהם ׳הארמון הערבי׳(, עמדות ותעלות קשר. בשנת 1949 הוקם במקום כפר נוער ומוסד חינוכי. אדמותיו נמכרו ובמקום הוקם )1966( יישוב קהילתי דתי. ממערב, לחוף הים התיכון, נרק נצנים, משלב בתוכו חוף רחצה מוסדר, אתר בונגלוס, צמחיית חולות וחוף ים )שיחי רתם המדבר ועצי שקמה ]פיקוס השקמה[( וחורש נטע אדם )עצי דקל(. ■ דיוך מחנה פליטים, ב׳אוטונומיה׳ )חבל יריחו(. כ 1.5 ק״מ מצפון ליריחו, ממערב לעין א סלטן, מדרום לנעימה. דרך ראשית 90 בקטע צמת אלמוג - עין א סלטן, בק״מ ה 299.1 בקירוב, בצמת תל יריחו, פנייה מערבה לדרך אזורית .449 משמעות שמו, תרנגולים. השם אוצר בתוכו, אולי, את שם המצודה דוקים )דוק, דגון( שבפסגת ג׳בל קרנטל, למרגלותיו שוכן המחנה. תושביו, ערבים מוסלמיים ממוצא בדואי ואפריקני. ■ דימונה עיר, במחוז הדרום, בנפת באר שבע, באזור הר הנגב הדרומי. כ 36 ק״מ מדרום מזרח לבאר שבע, כ 11 ק״מ מצפון מזרח לירחם, למרגלות המפנה הדרומי המזרחי של הרי דימונה. דרך ראשית 25 בקטע צמת רתם - צמת דימונה, בק״מ ה .40-142 נקראת בעקבות שמה של דימונה שב׳תנ״ך׳, עיר יהודה בנגב. מוצע לזהותה בח׳רבת אם דימנה. )כן מוצע לזהות באותה חרבה גם את מדמנה שב׳תנ״ך׳. עורכי ׳סקר ארכיאולוגי׳ מציעים לזהות את מדמנה בח׳רבת תתרית, שם נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים מתאימים.( ראשיתה, כשכונת מגורים לעובדי ׳מפעלי ים המלח׳ בסדום ועובדי ׳מפעל הפוספטים׳ באורון. מייסדיה, קבוצה של 36 משפחות )123 נפשות(, יוצאי צפון אפריקה, שהובאו אליה מיד עם נחיתתם בארץ, ושוכנו בצריפים. בחלוף הזמן הצטרפו אליהם עולים נוספים. בשנים 1978-1988 נרשם בה מאזן הגירה שלילי. תהליך זה הופסק בעקבות קליטה מחודשת של עולים )בשנת 1991 נקלטו בה כ 1,500 משפחות, יוצאות רוסיה ואתיוניה(. במקום מתגוררת קהילת ׳הישראלים העבריים׳ )קהילת ׳הכושים העבריים׳(, המונה כ 2,000 נפשות )בני הקהילה מתגוררים בדימונה, במצנה רמון ובערד(. ראשוניה הגיעו לדימונה בשנת 1969 והתגוררו תחילה בבתים שכורים ברחבי העיר. הם הגיעו לארץ מארצות הברית, לאחר חנייה בת שנתיים וחצי במרכז ליבריה )אפריקה(, ״על מנת לטהר עצמם מהתכונות השליליות שרכשו בזמן שבים״. בואם לישראל הוא, בעינם, ״החלק האחרון של מסעם הביתה״.

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר