ב

ב

עמוד:141

■ בית תעמיר כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת בית לחם(. כ 3 ק״מ מדרום מזרח לבית לחם )בית לחם(, ממערב לזעתרה. דרך מקומית 3686 בקטע דרך אזורית 356 - בית לחם )בית לחם(, פנייה מזרחה. נקרא בעקבות שם השבט הבדואי ערב א תעמירה, המתגורר בו. בנייה על גבי שרידים קדומים )קברי סלע וחציבות בסלע(. מוצע לזהות בו את בית הכרם שב׳תנ״ך׳. ■ בכורה מקום במחוז הצפון, בנפת יזרעאל )עפולה(, באזור עמק בית שאן. כ 4 ק״מ מדרום לבית שאן, במזרח רויה, בדרום רחוב, בצפון שדי תרומות. דרך ראשית 90 בקטע שדי תרומות - בית שאן, בק״מ ה 371.5 בקירוב פנייה מערבה. שם ציורי סמלי, בהוראה שאולה, לציון היות עמק בית שאן מבכיר פירותיו. מרכז דומם. לשעבר מרכז שירותים למושבים רויה, רחוב ושדי תרומות. ■ בלדד מקום, במחוז הדרום, בנפת באר שבע, באזור ערבה דרומית. כ 7 ק״מ מדרום לצופר, מדרום לנחל עשוש. דרך ראשית 90 בקטע צמת קטורה - עין יהב, בק״מ ה 122.6 בקירוב פנייה מערבה. נקרא על שם בלדד השוחי, אחד משלושת רעי איוב, שבאו לנחמו. מחנה מעבר לגרעיני התיישבות. ■ בלטה כפר ומחנה פליטים, ב׳אוטונומיה׳ )נפת שכם(. מדרום מזרח לשכם )נבלס(, למרגלות המפנה המזרחי של הר גרזים )נ״ט 880(. בצדי דרך ראשית 60 בקטע צמת תפוח - שכם )נבלס(, בק״מ ה ,146 משני צידי הדרך. השם הוא, לכאורה, ערבי )=סלע שטוח(, אולם, מקורו, ככל הנראה, בשיבוש שמו היווני של עץ דלב מזרחי. מוצע לזהותו עם פלטנוס )פלטאנוס, פלאטנוס, פלטינוס(, יישוב מזמן ה׳תלמוד׳ שנקרא ככל הנראה בעקבות עץ הדלב מזרחי. לפי מסורת השומרונים, גדל כאן עץ האלה הנזכר בקשר עם יעקב אבינו. לפי מסורתם, כאן מקומה של אלון שכם. הבקעה הרחבה המשתרעת ממזרח לו, ומדרום מזרח לשכם, היא בקעת עין סוכר, בה חנה יעקב אבינו בבואו מפדן ארם )נחלקת לארבעה חלקים הנקראים בערבית על שמות הכפרים אשר בהם.( לפי ה׳אגדה׳, נתכנסו בבקעת שכם כל מלכי האמורי וביקשו להרוג את בני יעקב אבינו. במקום, מחנה פליטים גדול שהתפתח סביב היישוב הכפרי. בצפונו, באר יעקב, כנסייה ובאר קדושה לנוצרים. לפי המסורת הנוצרית, זו הבאר שחפר יעקב אבינו ולידה פגש ישו, בלכתו לשומרון, באשה השומרונית מעל הבאר )שופעת מים בכל ימות השנה( נבנתה כנסייה יונית אורתודוקסית. הוקמה בתקופה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר