ב

ב

עמוד:139

׳המשלט המשתף׳ )הוחזק חליפות בידי כוחות צה״ל והצבא הירדני.( מתיישביה הראשונים, עולים מארצות ערב, יוצאי מעברת הר טוב הסמוכה. בחלוף הזמן נקלטו בה עולים מארצות אחרות. בתחומה, קיבוץ עירוני, תמוז )תק״ם(. בתחומה, עתיקות )גבעת שרת: שרידי יישוב, מקדש ובתי מגורים מתקופת הברונזה התיכונה; ח׳רבת עין שמס: שרידי יישוב, מבנים, מדרגות עבוד, בורות, מערות; ריכוז מתקנים חקלאיים חצובים; עין שמס: תל חפור בחלק, מבנים חרבים ]אחד מהם נקרא, אבו מיזר, והוא היה, כנראה, מסגד הכפר. אבו מיזר נקרא בפי הערבים גם אבו אל עזם ]=אבי הכוח[. לפי האגדה הערבית הוא שמשון אל ג׳בר ]=שמשון הגיבור[. במפת ׳הקרן לחקירת ארץ ישראל׳ נקרא מקם נבי מיזר ובמפה משנת 1947 נקרא א שיח׳ מיזר[, מנזר, קברי סלע, בורות. ]השם הערבי לחלקו העליון של התל, ח׳רבת ]תל[ א רמילה, כשם כפר שהיה עליו בימי הבינים. יש סברה שמקור השם במלה הערבית רמל׳ ]=חול[, משום היותו בנוי על קרקע המעלה אבק ברוח.[ בתל מזהים את בית שמש, עיר כנענית קדומה, שניתנה לבני אהרן. נזכרת ב׳תנ״ך׳ פעם אחת בשם עיר שמש. ]ה׳תנ״ך׳ קורא לבית שמש ״בית שמש אשר ליהודה״, להבדילה מערים אחרות בשם זה: בית שמש, עיר מקלט, שניתנה לבני אהרן בנחלת יהודה; בית שמש, עיר בצורה בנחלת נפתלי; בית שמש, עיר בגבול נפתלי ויששכר.[ על אף חשיבותה בתקופת ה׳תנ״ך׳ ועברה המצרי, אינה נזכרת כלל בתעודות הקדומות של מצרים ושל אשור. ב׳לוחות תל אל עמרנה׳ נזכר מקום בשם בית ניניב, שנפל בידי החבירו ]הם, אולי, היהודים[ וברשימות הערים שכבש רעמסס ה 2 ׳הגדול׳ נזכרת העיר שמשנה. לפי הסברה, הכוונה לבית שמש. בעין שמס, כפר למרגלות התל, שננטש ב׳מלחמת השחרור׳, מוצע לזהות את אבל הגדולה, המעיין הגדול אשר בשדה יהושע בית השמשי. אנשי בית שמש הניחו על האבן שליד המעיין את ארון הברית, שהובא לכאן על ידי הפלשתים. בית שמש נוסדה בתקופת הברונזה התיכונה ונתקיימה תוך הפסקות עד לתקופה הביזנטית. תל בית שמש עומד על גבעה ארוכה ושטוחה בתוך עמק של נחל שורק, ברום .250 כל הנחלים התוחמים את הגבעה ]מצפונה נחל שורק ומדרומה נחל שמש[ מתאחדים סמוך לתל, ממערבו. שטח העיר בפסגת התל הוא 38 דונם בקירוב. היישוב שכן על גבעה לא תלולה, בגובה כ 30 מטרים מעל פני נחליו, ומצד מזרח היה מחובר בשלוחה אל גוף ההר. התל היה חסר מקורות מים משלו ולכן לא היה נוח להגנה. ]אמנם התקיימה כאן עיר בצורה ]900-1700 לפנה״ס בקירוב[, אך בתקופת הברונזה לא היה המקום ראוי להיות מרכז של עיר ממלכה. כנראה, היה תלוי באחת הערים הגדולות שמצפון, ממערב או מדרום לו.[ בית שמש אינה נזכרת, כאמור, בתעודות קדומות שמחוץ ל׳תנ״ך׳. בתיאור גבולו הצפוני של שבט יהודה, נזכרת בית שמש בין כסלון בהר לתמנה בשפלה. מקומות אחרים ב׳תנ״ך׳ מרמזים שמקומה בסביבות צרעה, אשתאול ועקרון. אוסביוס מציינה כעיר קטנה ביהודה ]״9 מילים מאליותרופוליס בדרך ללד״[. ברשימת השבטים נמנית בית שמש פעם אחת ]עיר שמש[, על ערי דן. ]דעות החוקרים חלוקות בשאלה האם הרשימה היא משנית, או רשימה קדומה מהמאה ה 12 לפנה״ס, קודם שנדדו בני דן צפונה, או שמא היא רשימה מנהלית מימי הממלכה המאוחדת. תמוהה העובדה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר