ב

ב

עמוד:118

שוכן בלב המרזבה הפורייה. ממערב לו, רכס הכרכר המערבי, וממזרח לו, רכס הכרכר התיכון. אדמותיו פוריות מאוד ורק כמחציתן מעובדות. שטחי הפרדס והשלחין מושקים באמצעות כ 100 בארות. כרמי גפן היין, מצפון לו, הם גידול בעל )הריכוז הגדול של כרמי גפן היין באזורו, למעט אזור אבו מדין, מדרום לעזה(. ■ ביתלו כפר, ב׳אוטונומיה׳ )נפת רמאלה(. כ 10 ק״מ מצפון מערב לרמאלה, מצפון מזרח לדיר עמר. דרך אזורית 455 בקטע צמת חורון - רמאלה, פנייה צפונה לדרך מקומית 4556 וממנה פנייה מערבה. משמעות שמו, הבית שעל הגבעה הקטנה, או )לפי הפירוש המקובל יותר( בית האלהים. הגרעין הישן בנוי על שרידי יישוב קדום. בתיו המאוחרים בנויים מדרום לו )אל ערורי(. ■ בית לחם ]בית לחם[ עיר ומחנה פליטים, ב׳אוטונומיה׳ )נפת בית לחם(. מדרום לירושלים )גלה(, ממזרח לבית ג׳לא, ממערב לבית סחור. דרך ראשית )=60לשעבר( בקטע צמת גוש עציון - ירושלים, בק״מ ה .73-76 בשמה הערבי, בית לחם, נשתמר השם שב׳תנ״ך׳, בית לחם, עיר בנחלת יהודה, המזוהה כאן בוודאות. שמותיה האחרים ב׳תנ״ך׳: בית לחם אפרתה, אפרת, בית לחם יהודה. )בספר ׳דברי הימים א׳׳ נזכר מקום ביהודה בשם לחם. נראה שהכוונה לבית לחם.( ייתכן, שמקור השם בשמם של שני האלים, הידועים מהפנתיאון המסופוטמי. ב׳תנ״ך׳, נזכרת, לראשונה, כבית לחם אפרתה, בדרך אליה מתה ונקברה רחל. העיר בנויה על שלוחה אורכית של גבעות ובשלושת עבריה היא תחומה במתלולים זקופים. )מכאן התפשטותה לאורך ציר הדרך הראשית לירושלים.( ההרכב הדמוגרפי גרם ליצירת שכונות מגורים )מבנה הדומה לזה שבחברון(, שלא הגיעו להתפתחות של רבעים עצמאיים. )המשפחות הגדולות גרות בשכונות נפרדות וכן גם הפליטים והבדואים שבתחומה.( בתי המסחר, בתי המלאכה ובתי העסקים האחרים אינם מרוכזים, אלא פזורים בכל העיר, בינות לבתי מגורים ומוסדות ציבור ודת. כ %15 משטח העיר, שייך למוסדות דת נוצריים. בכל העיר אין בנייה עירונית מתוכננת. בשנים האחרונות מתרחש בבית לחם תהליך מודרניזציה ומתחוללים בה שינויים מהותיים במבנה הדמוגרפי. בשנת 1996 הועברה לתחום ה׳אוטונומיה׳. בבית לחם אין מעיין וכל מימיה באים מבורות. לפי כך מייחסים את ראשית יישובה לשלהי תקופת הברונזה, תקופה בה השתמשו הרבה בבורות בהרי הארץ. ב׳תנ״ך׳ נזכרת בית לחם לראשונה כבית לחם אפרתה, שבדרך אליה מתה ונקברה רחל אמנו. לפי רשימת היחס בדברי הימים א׳ קרובים יושבי בית לחם למשפחת כלב בן חצרון בן פרץ בן יהודה. אבי בית לחם הוא שלמא, שנמנה עם צאצאי כלב ואפרת. מכל מקום בבית לחם ישבו בני יהודה, ובתוכם גם משפחת בעז ומשפחות לוויים. בית לחם היה כנראה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר