ב

ב

עמוד:100

רבים. בה כנסיות ובתי ספר ליוונים, קתולים ופרוטסטנטים. על גבעה מחוצה לו יסדו הרוסים זה מקרוב בית ספר לילדות״. אוכלוסייתה בעיקרה נוצרית, מרביתה בני העדה היוונית האורתודוקסית. תופעה יוצאת דופן, ריבוי ההגירה מתוכה, בעיקר לארצות הברית ולאמריקה הדרומית. )לפי אחד המקורות היגרו ממנה כ 40,000 נפשות.( מקום הולדתו )1888( של המשורר הערבי הנוצרי, אסכנדר אל חורי, שנקרא בשם כפרו אל בית ג׳לי. חיבר שירים רבים, מהם משתקפים מאורעות ובעיות בני זמנו. במקום, כנסיות, מנזרים ומוסדות חינוך נוצריים רבים. למרגלותיה, קבר רחל. בתחומה, עתיקות )ח׳רבת אל חמיס: מערות, בורות, קבר עם דלת אבן, יסודות, שרידי גתות; ח׳רבת א נג׳ר: שרידי מבנים, חומה בנויה אבני גויל, חומות מדרגות, חציבות בסלע וקבר, רצפת פסיפס(. במרכזה, כנסית ניקולס הקדוש, בשנת 1925 נתגלה ביסודותיה תא תפילה תת קרקעי )קריפטה(, ששימש לליקוט עצמות קדושים. כיום נכנסים לקריפטה במעבר צר ממערב, אך הכניסה המקורית היתה דרך ארבע מדרגות במסדרון ממזרח. חלקה העיקרי של הקריפטה הוא אולם מקומר רבוע, בעל קימורים צדדיים. קימור גלילי שמר על חדר המדרגות. ■ בית ג׳מל מנזר, במחוז ובנפת ירושלים, באזור שפלת יהודה. כק״מ אחד מדרום לבית שמש )גבעת שרת(. דרך ראשית 38 בקטע צמת האלה - צמת שמשון, בק״מ ה 17.9 בקירוב פנייה מזרחה. משמעות שמו בית היופי. לפי המסורת הנוצרית, השם הוא קיצור שמו של גמליאל הקדוש )סטפנוס הקדוש(, מורו של פאול הקדוש, ראשון הנוצרים שמתו על קידוש אמונתם. מתואר ב׳הברית החדשה׳ כמי שנמנה עם שבעת הדיאקונים שמינו שליחי ישו כדי לספק צורכיהן של אלמנות הקהילה הנוצרית. נודע במסורת הנוצרית בדרשותיו ובמעשי נסים שעשה. הואשם בחילול הקודש ונהרג בסקילה בידי יהודים. מוצע לזהותו עם כפר גמלא, עיר בשפלה, אחוזתו של גמליאל, או את גמלא, העיר שגביניוס ביצר בזמן המצור על אלכסנדריון. )ב׳קדמוניות׳ כתוב עזה במקום גמלא. מזר ואלט סוברים, שבשני המקורות השם משובש וכי הכוונה לגבע הפרשים, היא גבע או גבעה במערב עמק יזרעאל, אותה מוצע לזהות בח׳רבת עספנה או בח׳רבת אל ח׳רת׳יה.( תומסון ואבל, מציעים לזהותה את כפר גמלא בכפר ג׳מלא. במקום מראים, לפי מסורת מהמאה ה 5 לסה״נ, את קברות גמליאל ובנו חביב וקברם של הנוצרים סטפנוס הקדוש וניקודמוס הקדוש. על מערת קבורתם בנויה הכנסייה הנוכחית. נבנתה )1881( על שרידי כנסייה שנחרבה )614 לסה״נ( בזמן הכיבוש הפרסי. במקום, כנסייה ומנזר איטלקי של ׳מסדר הסליזיאנים׳. בעבר היה בו בית ספר חקלאי בניהולם של כמרים איטלקיים )תלמידיו, מחציתם מוסלמים ומחציתם נוצרים, באו מיישובי הערבים ברחבי הארץ(. בתחומו, עתיקות )שרידי כנסייה עם רצפת פסיפס, קבר. בשנת 1916 נחשפו שרידי

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר