התפתחות החנוך העברי

עמוד:13

להגדיר פרק קי"ט , נוכל להעיד עליו שאינו אלא הימנון נשגב בשבח התורה . מזמור זה כולל גם כמה יסודות המגלים בסיון חינוכי או מטרות חינוכיות . תורת ה' היא "שעשועיו" של המשורר ובלעדיה היה אובד בעניו ( פסוקים עז , צב . ( הוא מבקש מאת הי שילמדהו את חוקיו ( שם יב < קלה . ( הודות לדבקותו בלימוד התורה עלה המשורר על כל מלמדיו בהשכלתו ( שם צט ' ( ודרך אגב הוא מגלה לנו שהיו לו כמה "מלמדים" — מד . שמעיד על התפתחות ניכרת של ההוראה המאורגנת בישראל בתקופה מסויימת שאמנם קשה לקבעה בדיוק . לעתים פעלו משוררי מזמורי תהלימ כתועמלנים לחינוך . הם קראו לנוער להקשיב לתורתם . קרוב לוודאי שרוב הדברים שנמסרו בשבח התורה — כגון "תורת ה' תמימה משיבת נפש" ( שם יט < ח ) ועוד — נאמרו כדי לעורר את הנוער ללימוד התורה . מעניין ביחוד הוא פסוק אחד שהיה אולי חלק של נאום לנוער שנאסף בחצר בית המקדש : "לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם" ( שם לד' יב . ( ברור איפוא שגם כסופרים וגם כמשוררים מילאו הלויים תפקיד חשוב בחינוך הלאומי ' אם כי היה זה עדיין בקנה מידה מוגבל וברובו ללא אירגון פורמאלי .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר