מבוא

עמוד:8

הרבה נכתב על נושא זה גם בעברית וגם בשפות לועזיות , ולא תמיד מאפשר החומר שבידינו לחדש חידושים משמעותיים . לא ניסיתי איפוא לעבור על הנושא מכל צדדיו , אלא ריכזתי את מסותיי באותם אספקטים שעדיין נשאר לנו מקום להתגדר בו . שנית , הוספתי כמעט בכל מקום את הטכסט המלא של המקורות — ובמקרים רבים אף שינויי נוסחאות—למען יוכל הקורא הלומד את הנושא לעמוד מיד , וללא חיפושים מייגעים , על היסודות עליהם בנויים התיאורים והמסקנות שבטכסט . עבודה מייגעת זו של ריכוז כל המקורות המתאימים והצגתם או בתוך הטכסט או בהערות בשולי כל עמוד ( ולא בסוף הספר או הפרק כנהוג בימינו , ( יש בה משום חידוש , ויש לצפות שבעזרת המפתח המצורף לספר יפיק הקורא תועלת מירבית מהחומר המפורט המוגש בזה . כשסיימתי את הסידרה הארוכה של המשכי המאמר על " היחסים בין הרב והתלמיד בתקופת התלמוד , " הוסיף העורך , מר מתתיהו מוסנקיס , "הערת המערכתי' כדלקמן : " בזה מסתיימת סידרת המאמרים מאת ד"ר משה אברבך על נושא חינוכי זה —פרי מחקר עמוק ורחב ידיים כיס התלמוד ושלוחותיו . מגמתנו היא לכנס את כל המאמרים לתוך ספר יסודי ללומדים ולמלומדים המעונייניס בחקר החינוך בתקופת התלמוד . " מגמתו של מר מוסנקיס הוגשמה הודות לעזרתם הנדיבה של כמה גורמים שסייעו לי להוציא את הספר לאור . הראשון : ד"ר לוי סמולר , נשיא הקולג' העברי בבלטימור , שעודד אותי בעבודתי משך שנים רבות , וסיפק את מחצית הוצאותיי מקרן מוריס א . סטילר Maurice A . Stiller Fund ) ) של הקולג' העברי בבלטימור . השני ו קיבלתי סיוע ניכר מקרן ישראל מץ ואני מביע להם את הערכתי והוקרתי . השלישי , עלי להודות למר מתתיהו מוסנקיס שגייס את יתרת ההוצאות מקרן "שבילי החינוך '' והמועצה הארצית למען החינוך העברי באמריקה , וזכה בזה "לגמור את המצווה . " כמו כן , תודתי נתונה לפרופסור זבולון רביד , שנוסף לעידוד שהעניק לי בעבודתי , זרז כמה גורמים לסייע בהוצאת הספר . ואחרון אחרון , עליי להביע את הערכתי למו"ל , אורן מס , וביחוד למנהל ההוצאה , מר אהרן ביר , שעזרו לי בעצה טובה והדרכה נכונה להוציא מתחת ידי ספר מתוקן מכל הבחינות . לכולם אני אסיר תודה וכולם יעמדו על הברכה ! ירושלים , אלול תשמ"ב .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר