הקדמה

עמוד:9

הזדהתה אתן ונשענה עליהן , ובמובן זה אכן ייצגה אותן , אבל דווקא בשל סיבה זו התחילו גם הן לראות בה נציגה בלתי לגיטימית של הקולוניאליזם שלהן , שעליו הן חייבות להכות על חטא אם רצונן לקיים את השפעתן בארצות שמהן נסוגו . בבעיית היחסים בין ישראל למדינות המערב נכרכה כמובן הבעיה הפנימית של היחסים הנובעים מן התלות הכלכלית , הביטחונית והמדעית הטכנולוגית של ישראל בארצות המערב , ושל היחסים עם יהדות התפוצות שהשנאה לישראל מאיימת ישירות עליה . הסכסוך בתחום פנימי זה לא התגלה בכל עוצמתו בשנים הראשונות להקמת המדינה . על רקע זיכרונות שואת יהדות אירופה ועל רקע התחרות בין מדינות המערב לברית המועצות על השפעה במזרח התיכון , נשמר איזון מסוים ביחסי המדינות האלה למדינת ישראל מזה ולמדינות הערביות מזה , אולם עם התעצמות השלכותיו של הסכסוך הישראלי-הערבי התגלו הסכנות והמתחים בכל עוצמתם . מניתוח זה של מצב מדינת ישראל עם הקמתה נובע שהיא לא יכלה לוותר על האידיאולוגיה הלאומית שכוננה אותה . במחצית הראשונה של המאה ה 20 הניחה התנועה הציונית העולמית את יסודותיה על בסיסה של אידיאולוגיה לאומית ובנתה את הגשמתה על מוטיבציה לאומית טעונת ציפיות משיחיות . כאמור , המטרה היתה להחזיר לעם היהודי הגולה והנרדף את זכות ההגדרה העצמית הלאומית במולדתו ההיסטורית , לשחרר אותו מהעול המדכא , המשפיל והמאיים של עמי ארצות המערב שמאסו בו , ולשחרר את עמי ארצות המערב מנוכחותו הבלתי רצויה להם : על יסוד אינטרס גומלין זה זכתה הציונות לתמיכה הבינלאומית הדו ערכית , שאכן אפשרה לבסוף את הגשמתה . שני מקורות הזינו את האידיאולוגיות ואת המוטיבציות הלאומיות בציונות : הלאומיות הליברלית של מדינות מערב ומרכז אירופה והלאומיות הסוציאליסטית שהתגבשה ברוסיה , באוסטריה ובפולין . שתי ההשפעות הללו התנגשו זו בזו וחוללו ב"יישוב" הארץ ישראלי פער עימותי עמוק בין מפלגות הפועלים למפלגות הקפיטליסטיות . אולם היה מכנה משותף מוצק אחד שהצדיק , גישר ואפשר את הנחת היסודות ההתיישבותיים , הכלכליים והחברתיים הפוליטיים להקמת המדינה , הוא תודעת אחדות הגורל של עם נרדף ומופקר להשמדה מפני שהוא חסר את הכלי הלאומי הנחוץ להגנה עצמית . מלחמת העולם השנייה חוללה , כאמור , מהפך ביחסן של מדינות המערב הליברליות ללאומיות , אולם באותה שעה כבר היה אופיין הלאומי מגובש ברמה ובעומק ששוב לא נזקקו לתימוכין של אידיאולוגיה ממסדת ומגייסת . בהסתכלות ביקורתית לאחור ניווכח שהאלימות ה"מתקדמות" במדינות המערב יכלו להרשות לעצמן את ההתכחשות הזמנית ללאומיותן מפני שהיא היתה שרירה וקיימת , וכזאת היא גם היום . לעומת זאת , העם היהודי שעמד

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר