פתח דבר

עמוד:10

שבהם כל קבוצה מנהלת את חייה במנותק מרעותה . הפרשנות שאני מציע לרב תרבותיות נעדרת אפוא כל אהדה לקריאתן של קבוצות חברתיות להחזיר את עטרתן ליושנה - בין שקריאה זו עולה מקרב קבוצות דתיות הממציאות מסורות עתיקות יומין בין שהיא עולה מקרב קבוצות לא דתיות הכמהות לעצב מחדש את החברה בישראל על פי הדגם התרבותי שהנחה אותה בשני העשורים הראשונים לקיומה . את הפרויקט הרב תרבותי שאני מציע כאן אין מדריכות נוסטלגיה אל עבר כלשהו או אידיאליזציה שלו . שלישית , הפרויקט הרב תרבותי המוצע כאן אינו מוותר על התביעה לשוויון חברתי וצדק חלוקתי , והוא אינו מקדם , כפי שטוענים רבים ממבקריה של הרב תרבותיות , את התביעה להכרה בתרבותן של הקבוצות הלא שליטות על חשבון התביעה לצדק חלוקתי . הפרויקט הרב תרבותי ודאי רואה בתביעה לשוויון חברתי ולצדק חלוקתי תביעה בעלת חשיבות עליונה , אך הוא מזהה זיקה אמיצה בין שתי התביעות . הטענה בזכות ההבדל גורסת שאי אפשר להבין נכונה את האי שוויון הפוליטי והכלכלי המתקיים בין הקבוצות המרכיבות את החברה בלא לנתח את תפקידה של התרבות הלאומית ביצירתו של אי שוויון זה . לפי טענה זו אי אפשר גם לנהל מאבק יעיל ומוצלח בעד שוויון כלכלי וצדק חלוקתי במנותק מהמאבק להכרה תרבותית . הדיון בספר מתפרש על פני יריעה רחבה ומגוונת של תחומי פעילות מדינתיים ושל פרקטיקות השיח הנוגעות להם . הוא שואף לבחון את הרלוונטיות של הרב תרבותיות גם בתחומי הפעילות הציבורית שבהם אין - על פניו לפחות - זיקה ישירה ביניהם לבין התרבות . אמנם אני בוחן כאן את הרלוונטיות של הרב תרבותיות לתחומי פעילות שעניינם קידומה של התרבות וטיפוחה ( כגון תחום החינוך , ( אך בד בבד אני בוחן גם את הרלוונטיות שלה על רקע מדיניות ההגירה של מדינת ישראל ומדיניות הקרקעות שלה , הנעדרות לכאורה כל התייחסות לממד התרבותי . מקורם של רבים מהרעיונות , המובעים בחיבור זה , בדיאלוג מתמשך ופורה המתקיים זה שנים מספר עם רבים משותפיי לפעילותי העיונית והפוליטית . אני מודה להם על תרומתם הרבה לגיבוש הרעיונות המוצגים בו . אני מודה לחברי יהודה שנהב , עורך סדרת הקשרי עיון וביקורת , על ההזמנה לכתוב את ספרי במסגרת הסדרה . תמיכתו , עידודו ונכונותו לקרוא שוב ושוב את גרסאותיו של חיבור זה הם מופת לעורך מסור ומקצועי . הערותיו הביקורתיות והמאתגרות תרמו רבות לחידוד התיזות המוצגות כאן ולהבהרתן . תודה לחברי יוסי דהאן על שיתוף הפעולה המתקיים בינינו זה שני עשורים בקירוב . רוחב ידיעותיו והערותיו החכמות הביאוני פעמים רבות לבחינה חוזרת של טענותיי ולניסוחן מחדש . חלקים נבחרים של הפרק העוסק בחינוך ( הפרק

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר