מחלוקת 1 כלכלה: מדע, מקצוע או אידיאולוגיה?

עמוד:13

אין תשובה מדעית מלאה על השאלה מדוע באותה חברה יש עשירים לצד עניים , ומדוע יש ארצות עניות לצד ארצות עשירות ומפותחות ; כמו כן אין תשובה על השאלה מדוע משקים נקלעים למשברים המתבטאים בשיעור אבטלה גבוה , בעוד משאבים כלכליים רבים נשארים ללא שימוש . עם זאת הכוס אינה ריקה לגמרי : יש למחקר בכלכלה הישגים לא מבוטלים , והם מסייעים להבנה של נושאים רבים . על כך בהמשך . מהי התיאוריה הכלכלית ? התיאוריה הכלכלית מנסה לבנות מודלים המתארים כיצד פועלת הכלכלה או כיצד פועלים חלקים ממנה . ככל תיאוריה , גם היא כרוכה בפישוט ניכר של הכלכלה שאותה היא מתארת . אמנם הפישוט הכרחי לבניית התיאוריה , אך כאשר מנסים לקשר בין התיאוריה למציאות אין לשכוח כי מדובר בפישוט . התיאוריה הכלכלית יוצרת מבנה בעל שני יסודות עיקריים . האחד הוא האופטימיזציה של כל פרט ופרט , והאחר הוא יחסי הגומלין בין הפרטים . התיאוריה מניחה כי לכל אדם יש סדר עדיפויות ביחס לתוצאות האפשריות , וכי הוא חותר להגיע לתוצאה בעלת העדיפות העליונה בעיניו . תיאור זה של פעולת הפרט כולל אפוא את שתי הנחות היסוד של הכלכלה שהוזכרו לעיל , רציונליות ואנוכיות . על פי שתי ההנחות הללו כל אדם ( או כל משפחה , כלומר משק בית ) פותר בעיה של מקסימיזציה וחותר להגיע למצב המועדף מבחינתו , או במילים אחרות למרב התועלת האישית . חשוב להבין כי בעיית המקסימיזציה עשויה להיות מורכבת ביותר , ולכן , לצורך פשטות הניתוח , ברוב הניתוחים הכלכליים מוצגת תת בעיה שלה . כך למשל כלכלני עבודה מתעניינים בהקצאת הזמן לעבודה ולפנאי , ואנשי מקרו כלכלה מתעניינים יותר בהקצאה של צריכה בתקופות זמן שונות . עם זאת הגישה תמיד דומה . בעיית הפרט פשוטה יחסית , ואולם הצגת יחסי הגומלין בין פרטים מורכבת הרבה יותר . המקרה הפשוט ביותר הוא יחסי הגומלין בשוק תחרותי , המוצגים בדיאגרמה המוכרת של ביקוש והיצע . אך יש גם יחסי גומלין אחרים חשובים לא פחות — בשוק לא תחרותי או במוסדות כלכליים כמו חברות מסחריות . מה קובע את ההקצאה בחברה מסחרית ? האם די לומר שהיא חותרת למקסם רווחים ? איך היא קובעת כמה להשקיע ? איך נקבעים בה יחסי הכוח והשליטה ? הדברים מורכבים עוד יותר כשמדובר בהקצאה ציבורית או קולקטיבית . לפי מה קובע ועד הבית את זמני ההסקה ? איך הוא קובע את רמת הניקיון הנדרשת בבית המשותף ? שאלות אלו נעשות כמובן מסובכות יותר כאשר מדובר בעיר ובמדינה : כמה חינוך על המדינה לספק , ובאיזו רמה ? כמה כבישים . 2 השימוש בלשון זכר במאמר נעשה מטעמי נוחות בלבד , והכוונה לגברים ולנשים כאחד .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר