א. מאור גדול, מאור קטן וההיפך

עמוד:13

א . מאור גדול , מאור קטן וההיפך האגדה אודות השיח בין הקב"ה לבין הירח שבסופו מומעט הירח בעל כורחו , נראית כסיפור על יהירות , יצרים ושאפתנות , שבעקבותיהם בא עונש . אבל , כמו במקרים רבים אחרים , קיימים גם מסרים שקשה להרגיש בהם במבט ראשון והם טומנים בחובם אפשרויות אחרות . רבי שמעון בן פזי הקשה : כתוב : 'רעש אלהים את שני המארח הגדלים' ( בראשית א , טז , ( וכתוב : 'את המאור הגדל ... ואת המאור הקטן' ( שם ) - אמרה ירח לפני הקב"ה : רבונו של עולם , אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד !? אמר לה : לכי ומעטי את עצמך . אמרה לפניו : רבונו של עולם , הואיל ואמרתי לפניך דבר הגון אמעיט את עצמי !? אמר לה : לכי ומשול ביום ובלילה . אמרה לו : איזה יתרון יש לי מכך , שהרי נר בצהרים כיצד הוא מועיל ] ? אורי לא יהיה נראה ביום בגלל אור השמש ] אמר לה : לכי וימנו בך ישראל ימים ושנים . אמרה לו : הימים , גם אי אפשר שלא ימנו בהם תקופות = ] את התאריך בשנה יש למנות גם בעזרת השמש ולכן אינני בלעדי , [ שנאמר ' , והיו לאתת ולמועדים ולןמים ושנים' ( שם , פסוק יד . ( [ אמר הקב " ה לירח [ -. לכי וייקראו צדיקים על שמך : יעקב הקטן [ על פי עמוס ז , ב , [ שמואל הקטן [ שמו של חכם בתקופת התנאים , [ דוד הקטן [ על פי שמואל א ' יז , יד . [ ראה [ הקב " ה ] שלא מתיישבת דעתו [ של הירח , [ אמר הקב " ה : הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח ! והוא שאמר רבי שמעון בן לקיש : מה נשתנה שעיר של ראש חדש [ קרבן חטאת שמוקרב בראש חודש ] שנאמר בו 'לה" ( במדבר כח , טו ?( אמר הקב"ה : שעיר זה יהא כפרה על שמיעטתי את הירח . ( ווולץ ס ע " ב )

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר