על חוויה ועל קשר

עמוד:9

ללמוד על מנת לעשות ללימוד התורה יש מטרה ברורה - באופן פשוט , תכליתו היא לקיים את אשר אנו מצוים . לכן , החוויה הנעימה בלימוד משותף עם מודי איננה נעדרת לבטים . לא פשוט לאדם דתי ללמד את מי שמראש אומר שלא בא עם כוונה לקיים מצוות , וללמוד עמו . שכן : "תלמוד גדול , שהתלמוד מביא לידי מעשה " ( קידושין מ ע " ב , ( וה'מעשה' הוא כמובן מילוי המצוות . כאשר אני מלמד בישיבה , מעבר לנעימות הלימוד , המטרה העיקרית היא להביא את תלמידיי לדבוק במצוות ולמלאן עד כמה שאפשר . חז"ל אומרים שלימוד תורה שאין בצדו קיום מצוות הוא מעשה עקר ללא תוצאות , ואת מאמצי הלימוד יש להפנות לאלו שרוצים ללמוד כדי לעשות ( ראו זהר פנחס דף ריח . ( לכאורה אפשר להתחיל ללמד אדם שאיננו מכיר בחיוב הקיום של הכתוב בתורה , את כל הנושאים הקשורים למעשים שבין אדם לחברו , תוך הנחה שהיכרות והזדהות עם כללי המוסר והחסד תמשוך את הלומד גם לעשייה . אולם גם דרך זו יוצרת בעיה , שכן אין זה נכון להפריד בין המצוות שבין אדם לחברו לבין אלו שהן בין האדם לבורא . שני טעמים לכך . הראשון : דרך שמתחילה בלימוד התורה , ובמודע היא מסתירה את הצד של קיום מצוות כגון תפילה והנחת תפילין , סובלת במידה לא מעטה מחוסר יושר . והטעם השני : חז " ל עצמם אינם מפרידים בין רדיפת החסד והאמת והבאת שלום בין אדם לחברו , לבין הלכות שבת וכשרות . קיים שוויון בין שני סוגי הערכים , הם מהווים מקשה אחת ואין להפריד ביניהם . את חייהם לחינוך ולהוראה ... אני נשאל פעמים רבות האם אני נמצא בתהליך של חזרה בתשובה . אני יכול לומר שהיכרות עם מקורות היהדות עושה אותי קשור בקשר אישי , הדוק יותר ויותר , עם העם היהודי , עברו ומורשתו . עבורי , כמי שרוב חייו השיל מעצמו , במודע ומתוך חוסר עניין , חלקים רבים מזהותו היהודית , וראה בעצמו 'אזרח העולם' המעוניין להשתלב בו שווה בשווה עם שאר בני האדם , הרי שזהו שינוי ניכר , משמעותי ומעניין מאוד . מודי ברודצקי , כפר ורדים

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר