על חוויה ועל קשר

עמוד:8

רבים מגדולי העם , דווקא מעצימים את דמותם ; רק כך אני יכול להתחבר אליהם , להבינם וללמוד גם מטעויותיהם . אולי דבר זה מאפשר לי גם לקבל בהבנה רבה יותר את חולשותיי שלי ואת אלו של סביבתי הקרובה . ההיסטוריה הרי שבעה ממעלליהם הנפשעים של בני אדם שראו עצמם כנטולי מגרעות . לאחר היכרות שנוצרה בעקבות מפגשים בין תושבים מכפר ורדים לבין רבני ישיבת ההסדר במעלות , ביקשתי מהרב יהושע ויצמן , ראש הישיבה , להסתייע באנשי הישיבה במהלך לימודיי באוניברסיטה . היה זה מעט לאחר רצח רבץ ; למרות המתח הקשה ששרר אז בחברה , ולמרות שחילוניותי והשתייכותי לצד השמאלי של המפה הפוליטית הוצגו בבירור , נפתחה בפניי ללא היסוסים האפשרות ללמוד בחברותא ובשיעורים הפרונטאליים בישיבה , בלי שיהיה מי שימדוד לי את הזמן לחזרתי בתשובה או אף ירמוז לכך . כמי שמעולם לא ראה כיצד נראית ישיבה מבפנים , המפגש היה מעניין . שנים ארוכות אני עוסק בתחומי חינוך שונים , ומתוך כך אני מרשה לעצמי לומר ששתי ישיבות ההסדר שאני מכיר - זו במעלות וזו בעכו , שם מלמד דוד , שותפי ללימוד ולכתיבה , הן מוסדות חינוכיים מעולים , ברמה גבוהה שלא רואים הרבה דוגמתה גם בעולם האקדמי . אבחר בשתי תופעות , שאולי יבהירו לקורא החילוני מניין באה התרשמותי זו . התופעה הראשונה קשורה לדבר שממעטים לדבר עליו , ואולי אפילו כבר לא מעיזים לחשוב עליו : לאורך השנים , באופן עקבי ורצוף , אני רואה אצל בחורי הישיבה חדוות לימוד שמורגשת גם אצל מי שבא לביקור של רגע . כמובן , יש לדבר טעם דתי , אולם מעבר לו בולטת מאוד גם סקרנות אינטלקטואלית , הממלאת בשמחה לומדים שרוצים לחקור ולהבין . להבנתי , מי שמצליח לגרום לתלמידיו שמחת לימוד גם יביא אותם להישגים מפליגים . התופעה השנייה האירה לי נקודה חשובה : לא אחת במסגרת לימוד משותף שאלתי את חבריי ללימוד , אנשים צעירים כבני עשרים וארבע , לגבי תוכניותיהם לעתיד . פעמים רבות התברר לי כי שאיפתם הגדולה של רבים מאוד , ובתוכם המובחרים ביותר , היא להמשיך במסלולי החינוך וההוראה בישיבות התיכוניות או בישיבות ההסדר . אני יכול לשוות לנגד עיני בבהירות עזה את תגובתם המתפלצת והחרדה של רבים ממכריי , אילו בניהם המוכשרים בעליל היו מודיעים להם שברצונם להקדיש

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר