הקדמה

עמוד:13

מוחי הוא אכן רעיון מרכזי בקבלה ובחסידות והוא ייחודי לעולם היהודי ( בימי האבל על מותו של תא-שמע אמרה לי אשתו שהוא היה מספר שהגיע לעולם על מנת להפגיש את אידל ואותי . ( פרופ ' אידל , שהיה עם השנים לבכיר חוקרי הקבלה , ניסה למשוך אותי למחקרם של הטקסטים עצמם . אני התעקשתי להותיר את המחקר הטקסטואלי למומחים כמוהו , ולהתמקד בחקר התרומה האפשרית של הטקסטים החסידיים והקבליים לעולם הממשי , לפסיכולוגיה של חיי היומיום . אחרי 'קיום בסוד הצמצום , ' כתבתי את 'שבעים פנים לחיים ' ואת ' פרד"ס הנפש . ' שלושת הספרים הללו מהווים מעין טרילוגיה , שהיא עיקרה של פסיכולוגיית הצמצום . בדרך אל פרסום הספרים הללו עזרה לי מאוד חסותם של חוקרים חשובים וידועי שם כסוציולוג בעל השם שמואל נח אייזנשטאט שכתב את ההקדמה לספרי הראשון על היסודות הפרוטסטנטיים של הפסיכיאטרית , הפסיכולוג תיאודור סארבין שלקח אותי תחת חסותו האקדמית במהלך לימודי לדוקטורט ( רק כשהקשר בינינו התהדק גיליתי מה שאף אחד לא ידע , שתיאודור נולד כטוביה ) וכדוד פלוסר שלא חסך בהמלצות חמות שסייעו להתקבלות של ספרי בארץ . בספרים אלו התייצבה לנגד עיני הפסיכולוגיה של הצמצום שהרשיתי לה לשמש כפרדיגמה בסיסית בחשיבה שלי מאז . הרעיון ששני יסודות מנוגדים יכולים לעמוד זה מול זה מבלי למעט זה את זה , אלא אדרבא , לקדם זה את זה , היה לרעיון פורה . התחלתי לחשוב על זוגות מפרים : איש ואישה , יצר ויצירה , מקדש ומדרש , פשט ומדרש , חיים ומוות . כל אלה התייצבו מולי בזוגות מפרים . פרופ' יהודה ליבס לימד אותי על המרכזיות של דגם הזוגיות הזה בקבלה : השניים שיש לייחד ביניהם , שיש להביא אותם מקשר של אחור באחור , לקשר של פנים בפנים . עולם שלם של ניגודים לכאורה הממלאים את העולם בחיים על ידי סידור מחדש של האותיות : ניתוק הופך תיקון ואין הופך לאני . עם השנים הרעיון של פסיכולוגיית הצמצום צבר תלמידים שהיו מוכנים להתמסר לו , ביניהם תלמידי המובהק ד"ר ברוך כהנא ובתי - מיכל פכלר , ויחד איתם התחלתי לגבש מסה הולכת וגדלה של ניסיון קליני . בהמרצתה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר