הדיאלקטיקה של הזהות היהודית

עמוד:4

אלא שהקשר שבין יהדות ליהודים הינו גם קשר קיומי וכאן יתכן מפתח מזוייף , שלישי , המבקש להגיע אליהם מחוץ לממשי בהיסטוריה . יהדות ויהודים ללא היסטוריה דת מוגשמת בקהילה : הרי לנו נושא ראוי למחקר בדיוק כמו שפן נסיון , דג באקוואריום , חיידק במבחנה . ניתן לפרוס פרוסה , לבדוק באמצעות מיקרוסקופ , דיאגרמות , סטטיסטיקה כדי לבחון את מצבו של אותו מדגם , בידיעה שהוא לא נולד היום ולא ימות מחר : כיוון שהמוסכמה המדעית מבקשת שנוכל לבדוק אותו במצבו הנוכחי , כביבול אין ערך או כל ענין בהתפתחותו בעתיד . ובכן , בהיסטוריה יש יסוד חיוני לגבי הישות יהדות יהודים והוא איננו מקרה . אין להפריד ישות זו מן העבר הווה עתיד , תהא נקודת התצפית אשר תהא , קדימה או אחורה . יהדות ויהודים נושאים עמם , בקירבם , רצף כמותי ואיכותי של אירועי עבר ושל אירועים עתידיים רבים , בלתי צפויים אך גם בלתי נמנעים . במלים אחרות : המפתח ליהדות חייב להיות נבואי שכן הנביא הוא ( בלשונו של ארנסט בלוך ) "הנווט" של ההיסטוריה והאוטופיה , של מציאות מה שחוו בעבר וחווים בהווה ושל התקווה , המציאותית לא פחות , לעתיד לבוא . היהדות הינה בצומת של מה שהיה ומה שיהיה . היסטוריה ללא מעורבות פנימית בימינו , כשאומרים היסטוריה , נכנסים לעימות מתודולוגי בין חסידי ה"מאורע" לבין הסטרוקטורליסטים . בשנים האחרונות התפרסמו ספרים רבים בהיסטוריה של היהדות או של היהודים

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר