הדיאלקטיקה של הזהות היהודית

עמוד:2

מוריד מאומה בהוויתם האנושית וכי הם בני אדם בדיוק כמו הזולת וכך גם ראוי להתייחס אליהם ! מכך משתמע כי הכוונה לבחון את מושג האדם היהודי , על פי הנחיות ההיסטוריה והפסיכולוגיה , תוביל אותנו , במקרה הטוב , לדיון באדם גרידא או במיתוס , ובמקרה הרע — בשיילוק . אף על פי כן , ההיסטוריה והפסיכולוגיה וכל מקור מידע אפשרי ומעל לכל התנסותנו אנו , מורים לנו כי האדם היהודי אינו מיתוס כי אם יצור בשר ודם , וכי האדם היהודי אינו סתם אדם אלא שיש בו משהו המסבך את מצבו האנושי . זהירות : תחושות מסולפות , מפתחות מזוייפים יהדות ללא יהודים לנוכח מורכבותה של הזהות היהודית , קיימת נטייה לתור אחר הגדרות מצמצמות במטרה להפחית את הקשיים . אזהרה ראשונה : יש להשתמט ממלכודת האמונה בעובדה שאכן ניתן למצוא מפתח שבאמצעותו נחדור אמנם לתוך היהדות , אך זו תהא יהדות שכלית ואידיאולוגית מובהקת , יהדות ללא יהודים . שויישי הטעות בגישה זו אינם רק בפיצול שבין המופשט לממשי , הכלל ליחיד , האידיאולוגיה למושאיה . פיצול זה מסל ף את הכרתנו גנו בתחומים אחרים שאינם מועלים בספר . ספר זה מתייחד בכך שאינו מזמין את הקורא לעסוק בעצם אלא בנושא . היהדות הינה כמובן דת ותואר זה כולל גם תורה . לתורה זו מאפיין הנובע מקהילת בני אדם , היהודים , שהם נושאיה ומגשימיה בעת ובעונה אחת ; בידיהם נמצאים המפתחות המקוריים , הנסתרים , הפנימיים , אותם מפתחות שמתבררים כבלתי יעילים בשימוש למנעול שרק מטעמי נוחות מכונה דת .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר