מבוא תחיית האורתודוקסיה

עמוד:13

שהוא עצמו גרס שהפילוסופיה היא מעל ומעבר להבחנה דתית או 1 לאומית . למרות התפקיד המשמעותי שמילא הרב סולובייצ'יק בקידומה של יהדות מודרנית , צץ בשנים האחרונות ניסיון חדש להציג אותו ולפרשו כ"ראש ישיבה" מסורתי . רבים טוענים כיום שהרב סולובייצ'יק מעולם לא התכוון להכניס גישות חדשות , קיצוניות בחדשנותן , לעולם היהדות המסורתית . הטוענים כך מודים אמנם שהרב עסק בהגות אקזיסטנציאליסטית מודרנית ואף עשה בה שימוש , אך לדבריהם , מטרתו היחידה היתה אפולוגטית : לחזק את אחיזת ההלכה ביהודי המודרני . אחיו , הרב אהרן סולובייצ'יק , כתב שהשתמש במסורת המחשבה המערבית כדי למשוך יהודים בעלי השכלה אקדמית ולהשפיע עליהם . השימוש שעשה בהגות המערבית היה מלכודת המופנית כלפי חוץ ; היא לא שיקפה את נפשו המסורתית האמיתית , ויש להבינה במונחים של אותה אדיקות מסורתית שאביו וסבו ייצגו בשעתם . באופן בסיסי , על פי הטיעונים האלה , על מנת להבין את הרב סולובייצ'יק יש להשתמש באותם מונחים המשמשים אותנו להבנת ענקי התלמוד הליטאיים שקמו במזרח אירופה . העובדה שבכל היבול האינטלקטואלי העשיר שהותיר אחריו אין פסיקות הלכתיות חדשות או אמיצות במיוחד רק מחזקת את הטענה שאת הרב סולובייצ'יק צריך להבין כמי שפעל וחשב במסגרת המסורת הקלסית של האורתודוקסיה . חידושיו ההלכתיים אינם שונים במובהק מאלה של רבנים מסורתיים . בהחלט היה אפשר ללמוד איתו מגוון רחב של מסכתות תלמודיות מבלי להרגיש שהתלמודיסט המבריק הזה הוא גם מחברן של מסות תיאולוגיות חדשניות . במיוחד ראוי לציין שהרב לא כתב שום קובצי שאלות ותשובות גדולים שיש בהם כדי לשקף רגישות וקשב לדאגות ורגישויות מודרניות . אכן , קשה למצוא בכתביו ההלכתיים המובהקים או בשיחותיו בנושא הלכה דימיון , או אפילו הד למקוריות ולתעוזה המאפיינות את יצירתו בתחום הפנומנולוגיה הדתית והתיאולוגיה היהודית . היות שהרב סולובייצ'יק עצמו טען שכל מחשבה יהודית אותנטית חייבת להיות מעוגנת בנורמות הלכתיות , רתיעתו מעיסוק בעולם המודרני ברמה המוחשית של הפסיקה ההלכתית מעוררת ספקות כבדים על Press , 1963 ) , pp . cxxiii-cxxi the Perplexed , Shlomo Pines ( trans . ) ( Chicago and London : University of Chicago Shlomo Pines , "Translator ' s Introduction " , in : Moses Maimonides , The Guide for 1

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר