מבוא תחיית האורתודוקסיה

עמוד:11

הפוליטיים הגדולים . יסודות לא ציוניים בעליל משפיעים אפוא במידה ניכרת על עתידה של המדינה הציונית . אני נוקט את המונח הזה , "לא ציוני , " מפני שהקהילה הזאת אינה מייחסת שום משמעות דתית לתחייה הלאומית של עם ישראל בארצו , ואינה מייחסת לקיומה של ישות פוליטית שום חשיבות לעתיד היהדות . בעיני המפלגות האלה מותר לשתף פעולה עם הממשלה ואף להיות חלק ממנה , אם המטרה היא הגנה על מוסדות החינוך שלהן ועל רווחת ציבור הבוחרים המשגשג שלהן . קהילות אלה אינן חוגגות את יום העצמאות ואינן רואות שום ערך או צורך מוסרי בשירות בכוחות הביטחון של ישראל . הן תופסות את העם היהודי כעם של תורה , שייעודו הוא ביסוס הקיום הלאומי מדיני תחת שלטונו של מלך המשיח , שליט שידיעתו בתורה ונאמנותו למצוותיה הן תנאי הכרחי למנהיגות יהודית מדינית . קהילה זו כה בטוחה בניצחונה הסופי , שהיא מרשה לעצמה להפגין עמדה תוקפנית כלפי כל קבוצה הנראית לה סוטה מן המסורת הנורמטיבית של היהדות . חבריה אינם משתפים פעולה עם הרבנים הקונסרבטיבים , הרפורמים או הרקונסטרוקציוניסטים . נאסר על הרבנים האורתודוקסים להצטרף לגופים רבניים שחברים בהם רבנים לא אורתודוקסים . מחיצות ברורות מונעות כל קשר חברתי או דתי בין האורתודוקסיה המסורתית לבין הקבוצות המואשמות ב"התפשרות" על המסורת למען המודרניות . בהתאם לכך מופעל בישראל לחץ להביא לדה לגיטימציה של הרבנים הקונסרבטיבים והרפורמים . גיורים שבוצעו בידי רבנים לא אורתודוקסים נפסלים , והמפלגות הדתיות לוחצות על הכנסת שתעביר חקיקה המונעת מאנשים שגוירו בבתי דין קונסרבטיביים או רפורמיים לתבוע לעצמם אזרחות ישראלית מכוח חוק השבות . יש ערעור גם על חוקיותם של נישואין וגירושין שנעשו בידי רבנים קונסרבטיבים או רפורמים . התדיינויות בנושאים אלה מקדימות תמיד את הקמתן של ממשלות קואליציה בישראל . הממשלה הראשונה בראשות הליכוד קמה אחרי שקודמתה נפלה בעקבות ויכוח על חילול שבת . המסירות המוחלטת והבלבדית של המגזר האורתודוקסי הזה לחינוך דתי מבודד , בסגנון הגטו , הדגש המושם על משפחות גדולות , המחויבות הדקדקנית לשמירת ההלכה והדחייה של ערכים הומניסטיים מערביים נתגלו כאמצעים יעילים לחידוש החיים היהודיים במתכונתם המזרח אירופית . אנו עדים כיום להתעוררות עצומה של צורת יהדות הדוחה לחלוטין כל ניסיון לשלב בין המודרנה למסורת היהודית . בין שהמודרניות היהודית לובשת את הצורה האינטלקטואלית של לימוד ספרות והגות מערביות ובין שהיא לובשת את הצורה הלאומית של מהפכה ציונית והקמת מדינת ישראל , המפלגות החרדיות דוחות אותה מכול וכול .

מכון שלום הרטמן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר