גברים של המחר ונשים מן העבר: מגדר באלטנוילנד

עמוד:13

במתן שוויון זכויות לנשים במוסדות הציוניים ; מאידך , נותרה בעינה המשכיות מסורתית באשר לתפקידן ולמעמדן של הנשים והן הודרו הלכה למעשה מן האליטות וממוקדי ההחלטה . לעומת המסר הליברלי והאנטי כוחני שבו מצטיינת האוטופיה של הרצל כלפי קבוצות אוכלוסייה שונות בנות עמים , דתות וגזעים שונים , חורג יחסו השמרני והסמכותי כלפי נשים ומנוגד בתכלית . הפער בא לידי ביטוי בחציצה בין הרובד הקוגניטיבי המגולם בהצהרות ובתקנות , לבין הרובד הרגשי ביחסו לנשים , כולל במדינה היהודית העתידית של אלטנוילנד . לדברים המתוארים באלטנוילנד יש חשיבות מיוחדת , שכן ספר זה , שפורסם שנתיים לפני מותו , הפך למעין צוואתו הלאומית של הרצל . דגמים של נשים באלטנוילנד שש דמויות של נשים מופיעות ברומן אלטנוילנד , חלקן משמשות מודל שלילי וחלקן מודל חיובי , וכל אחת מהן מייצגת קטגוריה לאומית מגדרית שונה : א . היהודייה הגלותית הבתר אמנציפציונית : אישה חומרנית ושטופה בגשמיות המיוצגת בדמות אהובתו הבוגדנית של הגיבור , דוקטור פרידריך לבנברג , שביכרה את העושר על פני האהבה . 'בנות ישראל , בעלות האבנים הטובות והמרגליות ' ! נשים שכל מעייניהן נתונים למציאת בעל עשיר , ואין להן תקנה ; גם כשהן באות לבקר במדינה היהודית החדשה הן אינן מסוגלות להתעלות מעל לנובורישיות הוולגרית חסרת העידון המאפיינת את חייהן . ' הנה כובעי הנוצה , הנה שמלות המשי הצעקניות , הנה בנות ישראל מכוסות אבנים יקרות . ' האישה היהודייה הגלותית מייצגת את פניה הכעורות של החומרנות הקפיטליסטית החדשה של היהודים ואת רדיפת המותרות שאינה יודעת שובעה . בתיאור דמותן של היהודיות הגלותיות באלטנוילנד בולט שעתוק סטריאוטיפים אנטישמיים שחדרו לשכבות רחבות של משכילים יהודים 5 אליעזר בן יהודה ייחס זאת למערכת היחסים העכורה ששררה בין הרצל לאשתו . במכתב לרעייתו חמדה הוא כותב על התרשמותו מהרצל : 'ד"ר הרצל שונא ומתנגד גמור לנשים , ובכל פעם שהוא מוצא הזדמנות הוא שולח בהן את לשונו ומדבר בהן בזלזול גמור ן ... ו אחת הסיבות למעמד נפשו - היא בודאי גם אשתו , שאיננה כנראה כראוי לאיש כמוהו . ' והוא מוסיף : 'הרצל התנגד בהתחלה בכל כוחו להצעה לקבל גם נשים בתור מורשות מחברות ציוניות להאספה בבזל . ' מובא אצל שולמית לסקוב , 'יהיר וחסר לב ... יהודי אדום מהמזרח , ' עת מול , יז 6 ( 104 ) ( אב תשנ"ב , ( עמ' . 35 ניסיון ספרותי להציג את יחסי הרצל ואשתו מנקודת מבטה של אשתו ראו : אידה צורית , אשתו המנודה , ירושלים . 1997 6 אלטנוילנר , עמ' . 135

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר