הפרומתאים היהודים: מייסד מדינת היהודים קורא ב'מדינת היהודים'

עמוד:12

הלכה למעשה ? האם העידן המשיחי תלוי במעשיהם של בני אדם ? לפנינו שלוש גישות המתמודדות עם שאלות אלה : הגישה הראשונה היא גישה דטרמיניסטית , המניחה שהכול נקבע מראש ; לפי הגישה השנייה , מועד הגאולה אינו קבוע מראש , והוא ייקבע כאשר עם ישראל יהיה ראוי לגאולה ; ולפי הגישה השלישית , אמנם ביאת המשיח תתקיים ללא תנאי בזמן קבוע - אך אם עם ישראל יהיה זכאי הוא יוכל להחיש את הגאולה . שתי הגישות האחרונות אפיינו את דעת הרוב בעם ישראל , ולפיהן יהודים מסוגלים להאיץ במעשיהם את ביאת המשיח . מרד בר כוכבא בשנת 132 לספירה - השילוב האחרון של ממלכתיות יהודית וחזון משיחי לפני הגולה - היה ' קו פרשת המים' ביחס הפסיבי או האקטיבי למשיחיות : מימי החשמונאים ועד אליו שיקפו המרידות בשלטון הזר תפיסה של פעולה מדינית וצבאית לקירוב הגאולה ; אחרי כישלונו נקבע האיסור למרוד והאיסור 'לעלות בחומה , ' כאשר בינתיים שומה על היהודים להיוותר בגזירת הגלות . מרד בר כוכבא , המעשה המשיחי האקטיבי האחרון , ילד אפוא את האמונה המשיחית הפסיבית של היהודים בימי הביניים . צמיחתה של הציונות הייתה , מנקודת מבטה של ההיסטוריה היהודית , נקודת מפנה במעבר מ'משיחיות טרנסצנדנטלית' ל'משיחיות פרומתאית . ' כאמור , ממרד בר כוכבא ועד הופעת הציונות , אופיינה אמונתם של יהודים רבים במשך קרוב לאלפיים שנה במה שאני מבקש לקרוא 'משיחיות טרנסצנדנטלית' - משיחיות שלפיה הגאולה נתונה לשליטתם של כוחות על טבעיים וקץ ההיסטוריה נדחה . במסגרת זו , מתקיימת מערכת המושגים והאמונה של מעשה הגאולה בלי קשר לרצונו או לפעולתו של האדם , התהליך ההיסטורי מתעצב על פי גישה אפוקליפטית א היסטורית , וקץ ההיסטוריה הוא פענוחה של מציאות נסתרת מעיני אנוש , אך קבועה מראש " . תפקידו המוגבל של היהודי בימי הביניים היה להסתפק בזירוז הגאולה במעשיו האישיים , אך הגאולה עצמה הופקדה בידי מלכות שמים . מצב זה עתיד היה להשתנות בעידן המודרני , אם כי השינוי לא חל ביום אחד . ההיסטוריה של היהודים היא היסטוריה ייחודית . שלא כעמים אחרים שהוגלו ונטמעו בחברות אחרות במשך ההיסטוריה , בקיבוצים יהודיים רבים בתפוצות הופנמה תודעת הגלות . המשיחיות של רבים מהם הייתה הן הסיבה לבידול היהודים בגלות הן תוצאתו : הציפייה לגאולה הזינה בידול זה , והבידול העמיק את הציפייה המשיחית לשוב לציון . תלות זו של 2 אליעזר שביד , 'משיחיות - גלגוליו של רעיון , ' סקירה חודשית , סח , 3 . ( 1984 ) 12 , 31 דוד אוחנה , משיחיות וממלכתיות : בן גוריון והאינטלקטואלים בין חזון מדיני לתאולוגיה פוליטית , שדה בוקר 4 . 2003 שלום רוזנברג , 'גאולה והיסטוריה , ' עלון למורה ההיסטוריה , 6 ( תשנ"ז , ( עמ' . 57-47

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר