יהדות ישראלית

עמוד:7

יהדות ישראלית להיות יהודי פירושו ליטול חלק בקהילה שהעבר הוא יסוד מכריע בכינונה . זהות , תרבות , תודעה , דת ופרקטיקות יהודיות הן בעלות עומק היסטורי שראשיתו בעבר הרחוק . יהודי הוא חבר בקהילה היסטורית . להיות ישראלי פירושו להשתייך לקהילה המכוננת על ידי ההווה במקום נתון - ישראל . ישראליות מכוננת בעיקר על ידי המקום , העומק הזמני שלה רזה . במושגים היסטוריים , הזמן הישראלי הוא עול ימים . הזמן היהודי והזמן הישראלי נראים כבלתי מתואמים . המשקל המכריע בקיום היהודי מצוי במסורת העבר הנושאת את מלאות הקיום היהודי . לעומת זאת , הזמן הישראלי הוא זמן ההווה , שפניו מופנות אל העתיד . החוויה הישראלית מתגלמת בתחושה של תנועה , שינוי ועיצוב מתמידים . החוויה היהודית מתגלמת בתחושה של כפיפות , המשכיות והכרה בכוחו המחייב של העבר . העדר התיאום עלול להתגלם בתחושה של מתח , סתירה וקרע בין קיום יהודי לבין קיום ישראלי ; בין זהות ותרבות יהודית לבין זהות ותרבות ישראלית . סדרת הספרים יהדות ישראלית נועדה לחשוב מחדש על מתח זה . הסדרה איננה עוסקת בתיעוד העבר או ההווה אלא בקשרים שביניהם , ובאפשרויות המפרות והמעשירות שעולות מקשרים אלו . ההפריה היא דו כיוונית : העבר הוא עוגן שממנו ההווה מתעצב ושואב ; ההווה מספק פרספקטיבות חדשות לקריאה של העבר . עניינה של הסדרה הוא ב"מיזוג האופקים" שבין הזמן היהודי והזמן הישראלי . קיימות דרכים מגוונות של הישרדות יהודית . דרכים אלו שונות ממקום למקום , מקבוצה לקבוצה , מתקופה לתקופה . ספרם של ברוך זיסר וישעיהו ליבמן לבחור בחיים ו , אסטרטגיות לעתיד יהודי , בוחן את הדרכים המרכזיות שרווחות בעשורים האחרונים , בשני הקיבוצים המרכזיים היהודיים של דורנו - בארצות הברית ובמדינת ישראל . הללו נבדלים זה מזה בהיבטים מגוונים - דתיים , חברתיים ותודעתיים .

הקיבוץ המאוחד

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר