אורי רם זיגמונט באומן - סוציולוג בין שני עולמות

עמוד:11

למיניהם , הרי אפשר לראות את באומן כמו הילד בסיפור בגדי המלך החדשים הצועק כי "המלך הוא עירום " . באומן אכן עוסק בחשיפה ; חשיפת שכבות של חוסר מודעות עצמית , הסתרה והסוואה האופפות את המודרניות ואת הסוציולוגיה שלה , אבל , כפי שנראה להלן , גם את הפוסט מודרניות הדוגמטית וגם את הגלובליזם הניאו ליברלי . עיסוק זה איננו הופך את באומן לאנטי מודרניסט ולאנטי סוציולוג , הוא הופך אותו למודרניסט ולסוציולוג המאתגר את החוכמה המקובלת כ"אמת" או פשוט כ"מציאות . " עד שנות השמונים באומן השתייך לזרם האינטלקטואלי של הסוציאליזם המערבי , סוציאליזם הומני , ביקורתי ופתוח , כזה המבקר גם את הטוטליטריות הקומוניסטית וגם את העוולות החברתיות הקפיטליסטיות ( לתקופה זו שייכים ספריו כגון "סוציולוגיה ביקורתית" : DrVN ^ io" ;( Bauman , 1978 ) האוטופיה האקטיבית" ( Bauman . 1976 a ) ו"פרשנות ומדעי החברה" . ( Bauman . 1978 ) ספר מן "התקופה הפולנית" של באומן , סרצירלתייה של יום יום , פורסם בעברית ב 1963 ( באומן , . ( 1963 זרם זה בא לביטויו הממצה בנסיונות הכושלים לרפורמות במשטרים הקומוניסטים במזרח אירופה , במרד הסטודנטים של , 1968 בתנועות השמאל החדש ובתנועות השחרור של המיעוטים והנשים , ובסוציולוגיה הרדיקלית של שנות השישים והשבעים . אך מאז שנות השמונים , יחד עם אינטלקטואלים ממשיכי הדור ההוא ואינטלקטואלים ביקורתיים חדשים , באומן מגדיר את סדר היום שלו מחדש סביב ביקורת המודרניות . נעמוד להלן על כמה מהלכים עיקריים בהגותו של " באומן המאוחר . " כדי להנהיר את עמדותיו נתמקד כאן בשלושה מהלכים , כאלה שהוא מתעד וכאלה המתרחשים בחשיבתו : המהלך מנאורות לשואה ; המהלך ממודרניות "מוצקה" למודרניות "נזילה ; " והמהלך מ"מחוקקים" ל"פרשנים . " נסיים בהערות על הספר גלובלסציה שלפנינו ועל הרלוונטיות שלו לישראל . הספר "המודרניות והשואה , " שפורסם ב , ( Bauman , 1989 ) 1989

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר