אורי רם זיגמונט באומן - סוציולוג בין שני עולמות

עמוד:10

בשעה שבאמריקה הכריזה הדיסציפלינה החדשה של לימודי תרבות על מותה של הסוציולוגיה , קובע באומן כי היום זו נחוצה יותר מאשר אי פעם . את תפקידה של הסוציולוגיה הוא מגדיר , ברוחם של הסוציולוג האמריקני הרדיקלי סי . רייט מילס ( שביקר בפולין ב 1956 ועבודתו הרשימה את באומן ביותר , ( ושל הסוציולוג הצרפתי הרדיקלי פייר בורדיה , בגישור בין הסתום והמובן ובין האובייקט והסובייקט . תפקידה של הסוציולוגיה הוא מצד אחד קעקוע : "עלינו לקעקע את החומות של המובן מאליו ושל הברור מעצמו , של כל אופנה אידיאולוגית קיימת , אשר קבלתה הרווחת נחשבת כהוכחה להגיונה" ;( Bauman , 2000 : 203 ) ומצד שני שיקום : "שיקום החולייה המקשרת בין התרחשות אובייקטיבית לבין התנסות סובייקטיבית" ( שם , . ( 211 הסוציולוגיה היא ההתמחות הבלתי מתמחית האחרונה , כזו שאל לה לעסוק בפתרונות פרקטיים המשכללים את המערכות הקיימות , כי אם ב"הנארה המכוונת להבנה אנושית" ( שם , שם . ( כשם שבאומן דוחה את האנטי סוציולוגיה של לימודי התרבות כך הוא דוחה גם את האולטרא סוציולוגיה הפוזיטיביסטית ( המתיימרת לאובייקטיביות מדעית . ( זו , במקום לחקור את המודרניות , חוקרת מתוך המודרניות ואינה מבחינה במיקומה שלה בתוך מושא מחקרה . אבל באותה מטבע באומן גם אינו מאמץ סוציולוגיה פוסט מודרנית אלא מפתח את הסוציולוגיה של הפוסט מודתיות , כזו שאינה שבויה עד תום במושא מחקרה . באומן מאמץ סוציולוגיה מוסרית , כזו שתפקידה לחדד את המודעות לתהליכים חברתיים ובכך להרחיב את אפשרויות הבחירה העומדות בפני האדם החופשי והאחראי . מחשבתו של באומן היא , אם כן , רבת פנים , מורכבת ורב משמעית , שואבת ממקורות שונים ומגוונים של הפילוסופיה , הסוציולוגיה והספרות האירופית , ולא תמיד מתחברת למקשה תיאורטית אחידה . זוהי הסיבה לכך שקשה לסכם את "הסוציולוגיה הבאומנית . " באומן אינו נושא של דגל מסוים אחד ; ואם כבר עסקינן בדימוי המצעד העובר בסך עם נושאי הדגלים האידיאולוגיים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר