אלוף הראבן מבוא

עמוד:11

ומוצא פגיעות קשות בכבוד האדם גם במישור ההתייחסות האישית וגם במישור ההתייחסות הממלכתית . ד"ר צבי בקרמן וד"ר מרק סילברמן , שתחומם חינוך , בוחנים את מושג כבוד האדם במתח בין התפיסה המערבית , שלדעתם האדם נתפס בה "כאישיות בעלת קיום עצמי אוטונומי רציונלי המבודד מהקשרים היסטוריים וחברתיים קהילתיים , " לבין הצורך להתייחס למציאות האנושית תרבותית בישראל כמציאות פלורליסטית . בתפיסתם , כבוד האדם בישראל חייב לבוא לביטויו ב"יחסים דיאלוגיים , עשירים ומעשירים" בין בני התרבויות השונות . בפרקי הסיכום בוחן המשפטן , פרופסור מרדכי קרמניצר , את המשמעות הגרעינית של כבוד האדם , החייב לדעתו לחול במיוחד על הקבוצות החלשות בחברה . אלוף הראבן מציג את כבוד האדם כצורך אנושי אוניברסלי , ומכאן את מתח כבוד האדם - בין התייחסות חיובית לאדם באשר הוא אדם , לבין התייחסות משפילה . הוא בוחן את השאלה אם תיתכן בישראל תמורה , בקיומו של כבוד האדם באשר הוא אדם , כהתנהגות ; הניתן ליזום תהליכים ארוכי טווח שיחוללו תמורה כזו , ומי יהיו מובילי התמורה . זהו ספר ראשון המבקש לשים את כבוד האדם על סדר היום של החברה בישראל , וביוזמה ראשונית אין הוא מתיימר לכסות את כל ההיבטים של נושא קשה ומורכב זה , אלא רק אחדים מביניהם . ביוזמת עמותת סיכוי קבע משרד החינוך שבשנות הלימודים תשנ"ח תש"ס ( 2000-1998 ) יהיה כבוד האדם הנושא המרכז השנתי "הזכות לכבוד והחובה לכבד" - למערכת החינוך . ספר זה נועד להיות תרומה עיונית לדיון בנושא , זאת תוך הבנה שידע עיוני בלבד לא משנה התנהגויות , ותקווה ששתי שנות כבוד האדם יהיו עידוד לראשיתם של תהליכי תמורה ארוכי טווח , שנושאם כבוד האדם , הלכה למעשה . עם פרסום הספר , תודה למכון ון ליר בירושלים שבו התקיים הכנס על כבוד האדם , ששימש יסוד לספר ; ותודה לשרה סורני שהביאה לפרסומו ; תודה לפרופסור מנחם פיש על הערותיו המאירות . תודה לחן ברם ולישראל שורק על שותפותם בסדנאות המכינות ובארגון הכנס . תודה לקרן ריצ'רד ורודה גולדמן מסן פרנציסקו על תמיכתה בתוכנית כבוד האדם של עמותת סיכוי . אלוף הראבן עמותת סיכוי , 1999

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר