המקצוע: אמן

עמוד:14

המקצוע : אמן לימודי אמנות מתקדמים בגרמניה מג 1 פרוים פעילים חברתיים וגם אמנות בשירות סדר יום פוליטי רודש nvi תרזה שלמון , ו"מאר בעקבות הרפורמה במערכת התארים האוניברסיטאיים באירופה ( הנקראת "תהליך בולוניה ( " והתאמתה לשיטה המוכרת יותר בארצות הברית , הולכות ומתרבות תכניות הלימודים לתואר שני באמנות ( MFA ) אוניברסיטאות רבות מציעות תכנית ללימודי תואר שני באמנות מעשית בכלל , ואחדות מהן מתמקדות באמנות במרחב הציבורי , ואף משתמשות בניסוח "אסטרטגיות אמנותיות חדשות . " במסגרת לימודים כזו , המתקיימת בעיקר בקבוצות קטנות , נפגשים יוצרים מארצות שונות , הנבדלים זה מזה בגילם , במעמדם האמנותי ובמטרותיהם , לתכנית בת שנתיים עד שלוש שנים . בגרמניה שכר הלימוד עומד כיום על ₪ 660 לשנה , וגם אם בעתיד הקרוב תתקבל הדרישה להעלותו ל 500 יורו לסמסטר , זהו עדיין סכום מגוחך בהשוואה לשכר הלימוד בארצות הברית ובבריטניה . אין פלא אפוא שתכנית זו מהווה מוקד משיכה לסטודנטים מכל רחבי העולם . באוניברסיטת הבאוהאוס בווימאר , למשל , הלימודים מתקיימים באנגלית , ובשנים מסוימות אין בתכנית זו ולו משתתף גרמני אחד . הלימודים באוניברסיטה בווימאר , במסגרת הקורס העוסק באסטרטגיות אמנותית במרחב הציבורי , כוללים תכנון ומימוש פרויקטים הנוגעים לנושא מסוים , והם נחלקים , בדרך כלל , לתת קבוצות כמו אדריכלות , הנצחה וזיכרון , אלטרנטיבות מתקדמות לפיסול סביבתי והתערבות ביומיום . ( intervention ) בנוסף לכך נלמדים נושאים הסובבים את תחום האמן כיום , כגון אוצרות , מבנה הממסד האמנותי והמוזיאלי , הגשת תקציבים ותרבות סוציו פוליטית . גם השדה הסמנטי , ובו מושגים כמו אורבניזם , זהות והגירה , מגדר , תקניות ובידול , שיתוף פעולה ותרבות שיתופית , ניכוס ובעלות , מתן שירות , חוק וסדר , אקטיביזם ואיתור נקודות מחלוקת , מוסר והקשר פילוסופי כללי גם נושאים אלו נלמדים כיום בצורה מסודרת . את הצורך בשדרוג התיאורטי ניתן לייחס למעבר מאמנות מושגית לאמנות סוציאלית ולאמנות אקטיביסטית ( artivism ) ולצורך בגיבוי , או אפילו בהישענות על כתביהם של תיאורטיקנים ופילוסופים עכשוויים , לשם תרגום רעיונותיהם המילוליים ליצירות בשטח . מערך לימודים זה מבקש , מצד אחד , לאפשר חשיפה מרוכזת , יצירת קודים ושפה משותפת על בסיס היסטורי קולקטיבי , ומצד אחר לעודד את פיתוח הרעיון האישי ומציאת אסטרטגיות חדשות ומפתיעות . בדרך כלל נוצר עירוב אנושי מעניין בין משתתפי התכנית המתקבלים אליה כשבידיהם תואר ראשון בתחומים שונים , בהם אמנות , אדריכלות ותקשורת . בעידן של שוק אמנות גואה , יעד נוסף של התכנית הוא הכשרה לתחומי עבודה אלטרנטיביים , זאת בהתאם לדרישות ענף האמנות המוזמנת ולשיתוף פעולה עם מוסדות בבנייה ובשלבי תכנון אדריכלי ( בגרמניה מחויב כל מבנה ציבורי חדש להקצות לפחות אחוז אחד מתקציבו לעבודת אמנות אינטגרלית . ( מגמה הולכת ומתרחבת - ובעיני רבים גם מבורכת - בלימודי ההמשך באמנות היא שילוב של אמנים כמפעילים במערכת החינוך

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר