בית ספר לאמנות תלוי־אתר

עמוד:9

לנסות ולהגדיר מראש היררכיה של משמעות , עליו לשאוף לייצג בתכניתו האקדמית ונמתקניו הטכניים את מרב הכוחות הרלוונטיים בתרבות שמבחוץ , תוך העמדת קשת רחבה ונגישה של אמצעים - ישנים , חדשים ואלה שבאמצע - לשירותם של התלמידים . בשעה שהאקדמיה במאה התשע עשרה ציפתה מתלמידיה שיעמידו את כישרונם לשירות המסורת , ובית הספר לאמנות במאה העשרים ציפה מתלמידיו שיעמידו את יצירתיותם לשירות שבירת המוסכמות , הרי בית הספר לאמנות תלוי האתר צריך לסמוך על תלמידיו שיידעו - כסוכנים ביקורתיים האמונים על עבודה עם ניגודים , סתירות והבדלים - להגדיר לעצמם את סדר יומם . אין זה מתפקידו של המורה לאמנות לרקוח תרופת פלאים למבוכה העכשווית , אלא רק להציג בפני תלמידיו את הדילמות במרב הדיוק , ההגינות והתשוקה . כדי להצליח זקוק בית הספר לאמנות תלוי האתר לאנשים אמיתיים , מורים ותלמידים כאחת . עליו להיבנות , פיזית ומושגית , כמרחב גמיש ודינמי , שבו יוכלו אנשים בעלי חוויות חיים שונות למצוא את מקומם הן כיחידים והן כשותפים למרחב ציבורי שבו קהילת שיח ביקורתית מתווה את נושאי הדיון שלה ואת ההקשר התרבותי הרחב של פעילותה . הקהילה הביקורתית הינה לבו של בית הספר לאמנות תלוי האתר וסיבת קיומו בלעדיה , תישאל בצדק השאלה , מדוע ללכת כלל לבית ספר לאמנות ? ההכשרה הטכנית נעלמה מן העולם יחד עם האקדמיות הישנות , הבעה עצמית בלתי אמצעית פורקה זה מכבר כעוד "מיתוס מודרניסטי , " והמדיה הדיגיטלית החדשה מאפשרת ללמוד מרחוק בלי הסחות הדעת של ריחות הטרפנטין ורחש הקפיטריה . אולם דווקא בהסחות הדעת טמונה המהות , שכן אמנות מתחוללת רק במפגש בין הבעה יחידנית לקבלה ציבורית . הסיבה הטובה היחידה להעדיף לימודים בבית ספר לאמנות על פני הדרכה עצמית אוטו דידקטית טמונה בעצם השהייה במחיצתם של אנשים אחרים , בהזדמנות להראות ולראות , לפתח נקודת מבט בנוכחותן הפרובלמטית של נקודות מבט אחרות . כיום אין לנו שימוש לא בדגלים של "אונוביס" ולא ב " צבא האוניברסלי למען יצירתיות חדשה" שלהם,- אלה דכאניים כמו כל שאר הדגלים והצבאות שהכרנו . ההתנגדות לרודנותה של הגלובליזציה מרחיקה אותנו מהפיתוי של הבטחות פשטניות וכוללניות , טכנולוגיות או תיאורטיות , ומקרבת אותנו אל המורכבות הדינמית של עולמות אמיתיים המקיימים שיח ביקורתי המושתת על הקשבה הדדית ועל כבוד לזולת . בית הספר לאמנות תלוי האתר מפנה את גבו אל הדוגמה , תהא היא מודרניסטית או פוסט מודרניסטית , ומחבק את האלתור ; ביסודו הוא תהליך פתוח בקצותיו , תהליך המשתנה מיום ליום ומקבל את צורתו הכללית מסך פעולותיהם הייחודיות של כל אחד ואחת ממשתתפיו . והחשוב מכול , לעולם לא יהיה בית ספר לאמנות תלוי אתר אחד דומה למשנהו . יחי ההבדל ! ? ו . המאמר נכתב במקור באנגלית תחת השם ; The Site-Specific Art School" ; mm באוקטובר 2000 בהרצאת אורח בכנס בינלאומי שהוקדש לחינוך לאמנויות במילניום החדש , ונערך בברצלונה מטעם הארגון האירופאי לנתי ספר לאמנויות , . ELIA המושג "Site-Specific" מקורו בשנות השישים של המאה העשרים , בעמדתם של אמנים , שדהו את ההרמטיות האידיאליסטית של חלל התצוגה המודרניסטי , וביקשו ליצור תוך התייחסות ישירה לנסיבות הפיזיות , הכלכליות והחברתיות המשפיעות על יצירת האמנות . מושג זה הוא מאותם מושגים סרבני תרגום לעברית , ומכל גרסאות התרגום הנפוצות בחרתי כאן בצורה "תלוי אתר , אשר למרות הסרבול , היא המתאימה ביותר לרוח טיעוניי , בהדגישה את יחסי התלות בין האמנות לבין נסיבות המקום והזמן שבהן היא נוצרת . 2 תרגום שלי מתוך win , "From UNOVIS - We Want ! " cnrin בידי ועדת היצירה של "אונוביס , " ויגובסק . , ( 7 ) 1920 כפי שפורסם ב : Larissa A . Zhadova , Malevich : Suprematism and Revolution in Russian Art , 1910-1930 . ( New York : Thames and Hudson , 1978 ) pp . 23-40 . Academy ( University of Southampton : John Hansard Gallery , 1994 ) , in Nicholas de Ville and Stephen Foster , eds ., The Artist and the Thierry de Duve , "When Form Has Become Attitude - and Beyond , " 3 . 4 שם , DUW שלי . . 5 לדיון רחב יותר בביקורתיות ובספציפיות תרבותית , ראו : Critical Regionalism : Six Points for an Architecture of Resistance , " in and Foster , op . cit ., pp . 63-76 ; see also K . Frampton , "Towards a and Liane Lefaivre , "Why Critical Regionalism Today ? , " in de Ville Alexander Tzonis Hal Foster , ed ., The Anti- Aesthetic : Essays on Post-Modern Culture ( Seattle : Bay Press , 1983 ) , pp . 16-30 .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר