החמור

עמוד:11

החמור מנשה קדישמן החמור עומד על ראש הגבעה , משקיף על הארץ הקטנה , על ארץ ישראל . בבטנו הוא נושא את גורל העם , את הכאב ואת הדם של האנשים החיים בין הים וההרים , בין הסלעים והקוצים והמדבר . החמור מרים את ראשו , כאילו שואל : "למה !? למה הם מגדלים ילדים באילו היו פרחים , ואחר בך מניחים את הפרחים האלה על הקברים " !? החמור משקיף על הנוף . אולי הוא אחד מנביאי ישראל אשר הוכיח את העם , הנביא שהמטיר על ראשם אהבה וזעם . החמור עומד שם ועוקב אחרי נשר המרחף לבדו במדבר הלוהט . הוא מביט באיש יחף הצועד על DVJxrr החדות , הולך אל גורלו . אולי בך הסתכל סביבו גם חמורו של אברהם , כאשר הוליך אברהם את בנו יצחק אל הר המורייה , לעקדה . כי עקדת יצחק איננה רק מסע בהיסטוריה ובציוויליזציה , היא מאורע וסמל המבטא את ההכרח להפסיק מיד את הקרבתם של אנשים צעירים במלחמות של כל העמים . להפסיק עכשיו ! ללא דיחוי ! איש לא שאל את יצחק איך הרגיש כשעמדו להעלות אותו לעולה . אולי החמור ידע , אולי הוא ויצחק היו היחידים שידעו . החמור הזה הוא מעין נביא המשקיף על אירועים היסטוריים , טובים ורעים , ברגע התרחשותם , אך אינו לוקח חלק בחגיגות ניצחון . הוא לא שותף לקינוח על המפלה . הוא רק מתעקש לשאול שאלה קטנה אחת : " למה בני אדם עושים את זה לעצמם " !? The Donkey Menashe Kadishman land , the Land of Israel . The donkey stands on the hilltop , observing the small then lay flowers on the graves ?!" do they bring children up as if they were flowers , and The donkey raises his head , as if asking : "Why ?! Why mountains , amidst the rocks , the thistles and the desert . blood of the people living between the sea and the In his belly he carries the nation ' s fate , the pain and The donkey observes the landscapes . the people , Perhaps he is one of the prophets of Israel , who reproved . his fate . Perhaps this is how Abraham's donkey looked man walking on the sharp stones , marching towards alone in the burning desert . He observes a barefooted The donkey stands there , following a vulture hovering a prophet who showered them with love and wrath all , the sacrifice of young people in the wars of all nations . and a symbol expressing the need to stop , once and for only a journey in history and civilization ; it is an event Moriah , to be sacrificed . For the Binding of Isaac is not around him , when Abraham led his son , Isaac , to Mount To stop now ! Forthwith ! be sacrificed . No one asked Isaac how he felt when he was about to the only ones who knew . Perhaps the donkey knew , perhaps he and Isaac were He insists only on asking one little question : the celebration of victory , or in the lamentation of defeat . both good and bad , as they occur , yet takes no part in This donkey is like a prophet observing historical events , "Why do people do this to themselves ?!" הדרך לו \ קידה , 2006 , שמן על בד , 80 x 60 ס"מ On the Way to the Sacrifice , 2006 , oil on canvas , 60 x 80 cm . לו 9 ת הארץ , שנות ה , 80 ברזל Map of Israel , 1980 s , iron עקידת יצחק , שנות ה , 80 ברזל Sacrifice of Isaac , 1980 s , iron

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר