כריסטו מפתיע שוב בגודל, בכמות ובצבע הכתום

עמוד:6

עם הבדים המתנופפים ברוח , יוצרים יחדיו את פרויקט השערים ריבוי השערים והדיוק הרב שבהצבתם יצרו עמדה שנוכחותה בפארק היא כה דומיננטית , עד שהשערים נתפשים כעיקר והפארק משמש לכאורה רק כרקע להם . אבל מאחורי הכמות והגודל מסתתר רעיון . לדברי כריסטו וזאן קלוד , חוויית ההליכה בין השערים בסנטרל פארק תהפוך לזיכרון משמח עמר תושבי העיר . היא תהיה הביטוי הדמוקרטי שאליו ייחל אדריכל הנוף , פרדריק אולמסטד ] 13 nw 3 , ( Olmsted ) את סנטרל פארק הבד המתנופף ברוח ידגיש את הטבעי והאורגני בפארק , בעוד התרנים המלבניים ( מסגרות השערים ) יהדהדו אה צורת הגריד של רחובות העיר ניו יורק . כך , על פי האמנים , יימצאו השערים בהרמוניה עם הסביבה שבה הוקמו . צבעם הכתום נבחר במטרה להזכיר את צבעי השלכת , עונת השנה שנבחרה למימו > קט משום שבה עירומים ענפי העצים מעלים . ממבט על אמורים השערים להיראות כנהר זהוב הנגלה ונעלם בינות לעצים החשופים כותרת העבודה , השערים , תזכיר , לדברי > מנינ , גם היא את הקשר אל הפארק , שהרי אולמסטד קרא לפתו וכניסה אל הפארק ( שנוצרו במרווחים שבין הסלעים המקיפים אותו ) בשם שערים . " האם אכן מתמזגים השערים עם סביבתם ? האם נוצר קשר בין פרויקט השערים ובין הפארק או בקנו לבין העיר ניו יורק ? מסגרות השערים העשויות מתכת , צבעם הכתום והבד המבריק בולטים על רקע מף הפארק המורכב ממשטחי שיחים , מסלעים , מדשא ומעצים הגעים בין גוני הירוק , האפור והחום , אמנם הבדים שנתלו מכל שער ועעים ב הרוח הנושבת בחוץ , ובכך מושפעים מסביבו החומר שממנו הם עשויים ( ניילון ) וצבעם העז מזכירים כי י באופן מלאכותי . העובדה כי השערים חוזרים על עצמם אלפי פעמים נצורה זהה , מזכירה את מלאכת הייצור ההמוני שנקשר התעשייתי והנו מהופך לעולם הטבע , שבו הצורות הן ייחודיות ונבדלות זו מזו . מנקודת מבט זו הרואה בפרויקט השערים מלאכת ייצור המוני , ובחומרי השערים - חומרים מלאכת : יים , ניתן לומר כי השערים אינם מותאמים לסביבת הפארק הטבעית . שאלת השתלבות המלאכותי בתוך הטבעי עולה גם בהקשר לקיומו של סנטרל פארק בתוך העיר ניו יורק . הפארק עוצב במחצית השנייה של המאה התשע עשרה על ידי אולמסטד וואו ( Vaux ) בהתאם למסורת הגנים הרומנטיים באנגליה מטרתם בתכנון הפארק הייתה להכניס את הטבע אל העיר או לקרב את העיר אל הטבעי על מנת ליצור ריאה ירוקה בעיר ניו יורק שונעו אל שטח הפארק עגלות עמוסות אדמה וסלעים , הטופוגרפיה שלו עוצבה , נבנתה מערכת

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר