מחוץ לדוקומנטה

עמוד:6

מחוץ לדוקומנטה אמנים מניבים רחל סוקמן שלום , האם את זוכרת את הדימוי הכפול , של ה11- בספטמבר ושל הכעבה , שהצגתי כ"לוח מודעות מהלך" לפני מסיבת העיתונאים בדוקומנטה ? הפרויקט כולו זמין עכשיו לצפייה באינטרנט : http : // www . angelus . demon . co . uk / Documental 1 במהלך שיחתנו על משמעות העבודה התרשמתי שאת מסתייגת מכך שאינני חושף את דעתי האישית על מצבו הנוכחי של הסכסוך הישראלי-פלסטיני . לכן , הרשי לי להסביר את מחשבותיי בעקבות אירועי ה11- בספטמבר , בתקופה שבה עבדתי על הדימוי . בראש ובראשונה נדהמתי מן הכוח הוויזואלי האדיר של האירוע כולו , שנראה לי כאילו תוכנן בקפידה עד הפרט האחרון , כמו תמונה שמשמעותה נועדה להיקרא . בניין מרכז הסחר העולמי נתפש כמטרה לא בגלל האנשים שאכלסו אותו , אלא בעיקר בשל היותו איקונה ויזואלית שסימלה תרבות שלמה . פרטים קטנים , כגון ספר הקוראן שהושאר במכונית בשדה התעופה , נועדו להוסיף מתחת לתמונה חתימה מובהקת המעידה על קריאות , ולרמז כי המלאכה בוצעה על-ידי cpprmn קדושים . פרט מעניין נוסף שוודאי תוכנן בקפידה על-ידי האמן הוא תאריך הביצוע ; 11 בספטמבר . באותו יום ממש בשנת 1935 הצהיר היטלי : "שום עם אינו מאריך ימים יותר מן המורשת המתועדת שלו " , כשמאחורי הדברים עומדת ודאי המחשבה כי אם יצליח להשמיד את תעודותיה של תרבות שלמה , יוכל סוף סוף למחות את העם כולו מעל פני האדמה . 1 בניין מרכז הסחר העולמי , כמו האבן השחורה במכה , הם בבחינת איקונות ויזואליות , תעודותיהן החשובות ביותר של תרבויות שלמות . מי שמתקיף אותן , מבקש למחות מעל פני האדמה את העמים המקושרים עמהן . זו דעתי האישית על הסכסוך הנוכחי בין שתי התרבויות . אני מודאג מכך שהתמונה שצוירה ב11- בספטמבר ועצם השמדתה של איקונה תרבותית יוצאת דופן , מצביעות על נחישות לבצע רצח עם . שאלת אותי אם הייתי בא ( או , ליתר דיוק , "מעז לבוא ( " לתל אביב . כן , הייתי בא לתל אביב , ואפילו מציג בה את יצירותיי , אם היה בכך כדי לתרום משהו לשני הצדדים בסכסוך . בברכה , סטפן האוסמייסטר , לונדון lutitsmeister @ angelus . demon . co . uk

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר