הלגיון היהודי של מיצקביץ'

עמוד:120

נעשה לקאתולי ונשא ל 1 אשה קאתולית . אולם בהשפעתו של מיצקביץ' נעשה הצעיר ל"ציוני פעיל , " ובמסגרת פעולתו הציונית הוא ביקר בקהילות ישראל במזרח , נשא ונתן עם מנהל הבנק של קושטא , הספרדי ק 1 מ 1 נד , 1 בדבר מימונו של הלגיון היהודי , וטרח להשיג מלווה אצל רוטשילד בפאריס . מיצקביץ' הצליח למשוך אל ביצוע תכנית זו גם את סאדק פחה צ'יי קובסקי ; אולם אין בוי זלנסקי מסתיר , כי התורכי ה'חדש , ' "הקוזאק האכזוטי , המושך בעט סופרים , הפריץ , הפארטיזן וראש הכנופיה" — התייחס לכל העסק הזה לא בלי אירוניה . חמתו של מיצקביץ' בערה בו כאש כאשר קרא באחד ממכתביו של סאדק פחה אל אשתו ( גם היא פולניה , כמובן ) את המלים "ז'יד מזוהם" " ) קשה היה לשנות את טבעו של אוקראיני זקן , " ! מעיר בוי זלנסקי . ( הוא גם התבדח על כך , שהלגיון היהודי יביא תועלת רבה לקוזאקים — "יהיה ממי ללוות כסף לצורך בילויים ... " ברגעים של כובד ראש העריך צ'ייקובסקי למדי את התכנית והכיר בחשיבותה , אך הוא לא התבטא בלשון מחמיאה ביותר . הוא כתב לארמאן לוי , שהתכנית עלולה לשמש אמצעי רב עוצמה לשיבוש סדרי הצבא הרוסי , "שבו משרתים יהודים רבים , מד , עוד שהם נמנים עם היסוד האינטליגנטי ביותר שבו , ואשר על כן יש להם השפעה עצומה על החיילים הרוסים ; " סאדק פחה קיווה ל"עריקה המונית , " למעשי "ריגול , " ולהפצת "תעמולה . " " שתי לשונות — של גנראל ושל משורר , " מעיר מר בוי זלנסקי . מיצקביץ' אחוז כולו להט רעיונו . עוד לפני כינון הלגיון היהודי השיג הוא מצ'ייקובסקי בשביל החיילים היהודים שחרור מעבודת הצבא ; "הוא חיכה ליום" ( כותב א . לוי , ( בו "יוכל להניף את נס המכבים . " אולם שלטונות תורכיה התמהמהו , ברור ש"הם חששו שמא יעוררו את היהודים בארצם שלהם" ו"יחדדו את בעיית ארץ ישראל . " התהלכו שמועות כאילו מנהלים ה"רוטשילדים" שיחות עם הסולטאן על מסירת ארץ ישראל להם במעמד של נסיכים ריבוניים . שמועות אלה הסעירו מאוד את החוגים הקאתוליים ; בין הפריצים המהגרים היו גם קאתולים קנאים רבים , שראו בהרפתקאתו ז 1 של מיצקביץ' עניין אנטי דתי . אחד מהם היה ד"ר דרוזדובסקי , אשר לו מייחס בוי זלנסקי את מעשה ההרעלה . כפי הנראה , היו לו לדרוזדובסקי שותפים — מכל מקום , מזימתו לא היתר . בגדר סוד . לילה אחד כאשר הרגיש מיצקביץ' ברע חשו ידידיו להזעיק רופא אחר , הוא ד"ר לדניצקי , אך הלה סירב לבוא : "בין כה וכה אי אפשר לעזור ; עוד יאמרו אחר כך שאני הוא שהרעלתי אותו . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר