אל פרישה ומרד

עמוד:21

התלוי בתכסיס זה . גם מתוך ההתנפלויות בתל אביב וחיפה לא הבינותי את התכונה הזאת עד שקראתי את הוויכוחים האלה . 'חם' יהודי גדול ( רוסית , גס רוח , — י . נ ( . נולד בינינו — אולי תגיד כי משני הצדדים נולד , ואולי צדקת ; אבל אני , אם אראה את סימניו בחיים או על הנייר , אגרש אותו מחברתנו , ותשעים ותשעה אחוז מחברי יעזרוני לגרשו בשמחה רבה , כי אצלנו נחשב ה'חם' לנבל . האם תגיד שגם אצלכם יגורשו כאלה ? הלוא את המנגינות הללו מצאתי ב'השומר הצעיר' וב'הפועל הצעיר ; ' הלוא אצלכם יש המונים המתנגדים אף להסכם א' ( איסור השימוש במעשי אלימות , — י . נ , ( . אני מפחד כי אצלכם נהייתה הנטייה הזאת כבר לעיקרון המושרש באמונת רבים , והרבים האלה הם הם עתה רוב המניין שבתנועת השמאל . " בתשובתו כתב לו בן גוריון 28 ) באפריל , ( בין השאר : "תדע שבין ' אויביך' יש אדם המוקיר אותך וכואב את כאבך . היד שחשבת בפגישתנו הראשונה שאיני רוצה להושיט לך — תהא מושטת לקראתך בסערת הקרב , ולא רק היד . " וכך , כתשובת ז'בוטיבסקי ( ב 2 במאי , ( נתגלה "חיזיון שטרם היה כמוהו בישראל — מלחמה ושתי ידיים פרושות מעבר לשדה הקטל " ! בדצמבר 1934 חדל ה"ראזסוויט" לצאת לאור , והיה בכך הרבה מן הסמליות . בתולדות הרוויזיוניזם נחתם פרק היסטורי רב משמעות , שהקיף את התקופה ה"אידילית" של התנועה ; בשנים 1934—1924 עוד זהרו באופקיה מנגוהות ה"שחר" של יום אתמול , היום הליבראלי , השלוו , עת התנהלו אורחות החיים פחות או יותר על מי מנוחות ; היתה זו תקופה # נשאה עמה תקוות לעתיד מבטיח , עת התקדמה הציונות בטוחות , חדורת אמונה שיעלה בידה למלא את תעודתה . באותן עשר השנים עדיין ליוו את התנועה בהתפתחותה אנשי חוג מקורביו של ז'בוטינסקי , ספוגי המסורת הרוסית . והנה , בשנת , 1934 כבר נתמעטה מאוד חבורת ה"מהגרים" ream האלה , דוברי הרוסית , שה"ראזסוויט" שימש להם שופר ומורה דרך בעת ובעונה אחת . קשה היה לו לז'בוטינסקי להביא את הפרק הרומאנטי הזה לסוף פסוק . בתקופת פאריס של העיתון נהגו ז'בוטינסקי ותבריו לערוך מפעם לפעם נשפי-ידידות . בפליטון בשם "בנשף ראזסוויט" ( 1933 ) התוודה ז'בוטינסקי , כי באותם הנשפים חש הוא תמיד עצב יפה כל שהוא י בשעת פרידה עושה הוא את חשבון הנפש של דור שלם , ובתוך

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר