פרק ראשון אשליית האפס

עמוד:9

לאחר שקיבל את החלטתו ונרשם לטיסה , ניגש עופר לאולם הנוסעים במחלקת העסקים . הוא שתה קצת אלכוהול , אכל כמה כריכים בגודל מטבע , וניגש למחשב שניצב בפינת האולם . הוא נכנס לאינטרנט וחיפש את האתר של המרצה שלו לקבלת החלטות מהתקופה שבה למד במכללה . הוא זכר שהאתר כלל חומר רב על קבלת החלטות , וכאשר מצא את האתר , פנה מייד לכתובת : שיטות לקבלת החלטות בתנאי אי ודאות . הדף כלל שבע שיטות לקבלת החלטות : הראשונה נקראה מקסימץ , ( Waid , 1950 ) שפירושו המקסימום של המינימום - הטוב ביותר מבין הגרועים ביותר , הרע במיעוטו . שיטה טובה לרופאים , חשב עופר , שרוצים יותר מכל למזער את הנזק שעלול להיגרם לחולה . הטכניקה להחלטה היתה פשוטה : בוחרים בחלופה שתוצאתה הגרועה ביותר היא הטובה ביותר מבין התוצאות הגרועות ביותר . בכל חלופה מבררים מהי התוצאה האפשרית הגרועה ביותר . בדוגמה של הטיסה , התוצאה הגרועה ביותר של A היא הפסד של 250 דולר ; התוצאה הגרועה ביותר של B היא רווח של 100 דולר ; של — C הפסד של 1 , 500 דולר ושל ס — הפסד של 2 , 000 דולר . התוצאה הטובה ביותר מבין ארבע התוצאות הגרועות היתה זו של . B לפיכך , על פי שיטה זו , תיבחר B Max { -250 , + 100 , 1500 , 2000 } = + 100 = > B חסרונותיה של שיטה זו היו ברורים . קודם כל , היא פסימית מאוד . היא מסתמכת רק על התוצאות השליליות ומתעלמת מהתוצאות החיוביות . חיסרון נוסף הוא ההתעלמות מהסיכויים , מן ההסתברויות השונות לרווחים השונים . אין זה הגיוני שחלופה בעלת סיכוי של 1 % להפסיד סכום קטן ו 99 ° / 0 להרוויח סכום גדול תהיה נחותה מאחרת שיש בה אפשרות , ודאית אומנם , להרוויח סכום קטן . למרות חסרונותיה , חשב עופר , אני משתמש בשיטה זו לא מעט פעמים . למשל , כששכרתי את שירותי הפרסום של החברה הקטנה , שלא דרשה סכום גדול בעד שירותיה , והעדפתי אותה על החברה הגדולה והמבוססת . אני זוכר שחשבתי אז בליבי שמקסימום , אם הקמפיין לא יצליח , נפסיד רק סכום קטן . ההסתכלות שלי אז היתה פסימית . לא האמנתי שנצליח בשיווקו של אותו מוצר . בהמשך ראה עופר שהמרצה שלו ציין כי שיטה זו , המקסימין , נפוצה מאוד כאשר מקבלים החלטות בתנאי לחץ . אולי באמת זה מה שאפיין את האופן שבו קיבלתי את ההחלטה ההיא , חשב עופר . הוא זכר את הלחץ שהפעיל עליו המנכ"ל לפני מסע הפרסום , ועתה , זמן קצר לפני המראתו לחופשה החלומית , הבין בעצם שבחירתו בחברת הפרסום הקטנה והזולה נועדה להפחית למינימום את הנזק שעלול

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר