ג. למה אין אנו רוצים בגולה

עמוד:26

שיאפיפיור רשע פללני אי 1 קורפירסט אלמוני מלא זדון כל * אות ^ ו בתוך יהגיטי מאונס . אמבט , הוא . בלא אותנו — אבל ב ד י ע ב ד — לאחר הרבה . מאות שינים . את הגיטו יצרנו אנו בעצמנו , מרצוננו הטיב , מאיותה הסבה עצמה , שבגללה מתישבימ האירוטייט בשנגהאי ברובע מיוחד : בכדי לחיות לכל הפחית כאן , בתוך התחום המקוצץ של הסימטה — חיים עצמיים , "במיוחד . " כאמצע-י הבידוד המלאכותי השלישי שימשה הכלכלה . כולנו שמענו , שהאופי המיוחד במינו והחד צדדיות של הכלכלה היהודית הם תוצאה מן הדכוי ; העמים , אשר ביניהם היינו שוכנים , לא הרשו לנו לגשת לא לחקלאות , לא לאיגודים המקצועיים , לא למשרות הממשלתיות — משום כך נכנסנו כולנו בזמן מסוים למסחר . זוהי אמת , אבל אין זו כל האמת . "הדיכוי" מילא כאן את התפקיד העיקרי , אבל לא תמיד הוא בא בציורה של "ויטו" מדעת , שיצא מפי השליט או המחוקק , חשוב מזה בהרבה היה "הדיכוי , " שנבע מעצט המסבות , הדיכוי , שנגרם ע"י עצם העובדה של היותנו בגולה . היהודי בעצמו התרחק באופן איסנטיגקיטיבי מן התפקידים הכלכליים , שנתפסו ע"י ,, עם הארץ , " במקצת — מתוך פחד , שמא יגרשוהו או ירצחוהו נפש , יבמקצת — מחמת אותה הסלידה בפני מגע יותר מדי אינטימי עט הסביבה . ירמז לכך אנו מוצאים עוד בתנ ^ ך : כשבאו אחי יוסף למורים ( הנסיון הראשון של "גולה ('' ושאלו לעצתו , במה , לדעתו , עליהם להתעסק , הוא מלמד אותט : "הגידו : רועי צאן עבדיו — כי תועבת מצרים כל רועה צאן . " כך חי לו הקולקטיב האתני היהודי כאלפיים שנה בפגות שונית של הגולה , מתוך הגנה נצחית יעל עצמיותו , לאחר שנעל את רוחו לשם מטרה זו מאחרי המנעולים הרבים ללא ספור — של הגיטו , של המצוות המעשיות , של ההתמחות במקצועות כלכליים מיוחדים ? בוותרו לשם כך כמעט על כל דבר , שבו יוכלו להתבטא שפע ההויה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר